Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 980-999 of 1214
-
Samarbeid med foreldre med minoritetsbakgrunn rundt barnehagens friluftsliv
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom studiet og i arbeidet med denne oppgaven har jeg reflektert rundt egen forståelse av friluftsliv, og at mitt positive syn på friluftsliv i barnehagen kan være påvirket av min oppvekst i Norge. Jeg har også reflektert ... -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
(Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
Samisk kultur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I ... -
Samlingsstundens posisjon i en flerkulturell barnegruppe
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan samlingsstund være til inspirasjon for lek blant toddlere i en flerkulturell barnegruppe? -
Sammensatte erfaringer: En kvalitativ studie av krysskulturelle barns oppvekst og kulturell tilpasning
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunnen for valg av tema kommer fra at jeg vokste opp i en bydel med svært mange krysskulturelle barn. Vi hadde en felles kultur når vi var sammen på aktivitetstilbud, skolen, barnehagen eller det å være sammen ute, men ... -
Samspel og samspelsrelasjonser hjå dei yngste borna: korleis kan ein som barnehagelærar leggje til rette for gode samspel i leiken til dei yngste borna?
(Bachelor thesis, 2020)Samspel og samspelsrelasjonar er omgrep eg verkeleg har sett viktigheita av desse åra på Dronning Mauds Minne Høgskule, og spesielt i dette siste året av utdanninga der eg har hatt fordjupinga «Barndom, helse og livsmeistring». ... -
Samspill i dramaarbeid
(Bachelor thesis, 2022)Rammeplanen for barnehagen (2017) sier: «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.22-23). Jeg ønsker ... -
Samspill og samtalekultur under måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke samspill og samtalekulturer er det under måltid i barnehager? -
Samspillet mellom de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hva er innholdet i barns samspill under måltidet? En analyse av praksisfortellinger om toddlernes samspill under måltidet i barnehagen. -
Samtaler i barnehagens hverdag: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn -
Samtaler under måltider i barnehagen: hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?
(Bachelor thesis, 2020)I Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, står det at måltidene i barnehagen skal være en pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter (Helsedirektoratet, 2018). Det å ha ... -
Sang og flerspråklighet
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom tre år ved Dronning Maud Minne Høgskole, fordypningen mangfoldig språkmiljø, samt praksis har jeg fått særlig øynene opp for flerspråklighet. Gjennom et endrings- og utviklingsarbeid i tredjeårspraksis der jeg ... -
Sang og musikk i barnehagens rutinesituasjoner: Et verktøy for å skape gode samspillsopplevelser?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan man skape gode samspill i barnehagens rutinesituasjoner ved bruk av sang og musikk? -
Sang og musikkvalg i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke pedagogiske begrunnelser ligger til grunn for valg av sang og musikkrepertoar for de minste barna i barnehagen? -
Sang og språkutvikling
(Bachelor thesis, 2023)Min interesse for sang og de yngste barna er et omfattende tema, og jeg har derfor brukt mye tid på å snevre inn en problemstilling. Ettersom sang innebærer bruk av stemmen valgte jeg å gå i retning mot språk. Jeg har ... -
Sanselig utforsking på tur med de yngste
(Bachelor thesis, 2024)I rammeplan for barnehagen, heretter omtalt som rammeplanen, er det påpekt at personalet skal gi barna tilgang til «varierte sanseopplevelser i og utenfor barnehageområdet» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Jeg tolker ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
(Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Se hva jeg forteller uten ord! : hvordan kan voksne i barnehagen bruke musikk for å skape gode samspillsituasjoner med de yngste barnehagebarna?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kan voksne i barnehagen bruke musikk for å skape gode samspillsituasjoner med de yngste barnehagebarna? -
« Se kor høyt æ e nu da! » : Om barns motivasjon og mestring
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan henger mestringsfølelsen sammen med barns motivasjon til å klatre i trær ? -
Se tonene! Hør bildene!
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg sett på hva kunstfag kan bidra med i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan spesialpedagoger bruke kunstfaglige aktiviteter for å åpne ...