Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1195-1214 of 1231
-
"We Don't Allow Children to Climb Trees": How a Focus on Safety Affects Norwegian Children's Play in Early-Childhood Education and Care Settings
(Journal article; Peer reviewed, 2016)On one hand, we want to keep children as safe as possible; on the other, learning to take risks is a normal part of childhood and child development. In Norway, research has shown that early-childhood education and care ... -
What are the characteristics of nature preschools in Norway, and how do they organize their daily activities?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study provides basic information about how Norwegian nature preschools differ from other Norwegian preschools and how they organize their daily activities. Fifty-six nature preschools and 52 other preschools were ... -
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Writing matters in leadership practice
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This is an attempt to rethink, ultimately forethink, leadership as a collaborative process of writing and what we think leadership might look like in the 21st century. We try to move beyond leadership taking into account ... -
De yngste barnas arbeid med leire
(Bachelor thesis, 2021)Jeg har i løpet av de siste årene fattet interesse for materialet leire. Det har blitt en lidenskap for meg privat, men også noe jeg har forsøkt å ta med meg videre inn i barnehagen. Når det kommer til valg av problemstilling ... -
De yngste barnas livsmestring i uterommet
(Bachelor thesis, 2022)I min bacheloroppgave har jeg valgt livsmestring i uterommet som tema. Livsmestring henger tett sammen med livsglede (Størksen 2018) Natur og friluftsliv og pedagogisk arbeid i uterommet har alltid vært en personlig interesse ... -
De yngste barnas medvirkning og undring
(Bachelor thesis, 2024)Undring er et begrep vi finner i FNs barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen. Dette viser til at barnehager er pålagt å tilrettelegge og gi rom for barns undring i barnehagehverdagen. Derfor har de ansatte et ansvar ... -
De yngste barnas mestring og samspill
(Bachelor thesis, 2021)I barnehagehverdagen er dagene ofte travle med mange barn og kanskje for få ansatte. Det kan dermed oppleves utfordrende å se hvert enkelt barn, spesielt dersom de ikke har utviklet et verbalspråk de kan gjøre seg forstått ... -
De yngste barnas samspill gjennom musikk: hvordan kan barnehagen styrke det sosiale samspillet mellom de yngste barna ved hjelp av musikk?
(Bachelor thesis, 2020)Musikk kan være et felles språk, og både barna og vi voksne trenger ikke store forutsetninger for å oppleve et fellesskap når det drives med musikk. «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for ... -
De yngste barnas vennskapsrelasjoner i barnehagen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for å skape vennskapsrelasjoner blant de yngste barna gjennom lekedrama
(Bachelor thesis, 2020)De mest sentrale temaene jeg vil skrive om i denne oppgaven vil derfor være voksenrollen, lekedrama og vennskap. Grunnen for at jeg vil fokusere på akkurat disse temaene kommer fra 9 års erfaring fra å spille i en teatergruppe, ... -
De yngste barns bruk av overgangsobjekt: hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom barnehagehverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsket å finne ut om praksisen i barnehagene og hva som påvirket denne praksisen. Derfor ble min problemstilling som følger: «Hvilken praksis har barnehagen når det gjelder barns bruk av overgangsobjekt gjennom ... -
De yngste i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Drugli (2017) nevner at det tidligere har vært lite forskning på de yngste barna og deres tilvenning i barnehagen, men at dette endret seg de siste årene. I boken «Liten i barnehagen» skriver hun at i tillegg til nyere ... -
Å bli pedagogisk leder for første gang: «Hva kan du lære oss, du som er nyutdannet?»
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan oppleves det å bli pedagogisk leder for første gang? - hvordan kan man arbeide for å skape en positiv tilpasning? - hvilke utfordringer kan man møte i forhold til personal- og barnegruppen? -
Å danse med toddlere
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvorfor og hvordan introdusere dans for toddlere i barnehagen? -
Å dekke omsorgssvikt i barnehagen: Hvordan kan barnehagen avdekke og forebygge omsorgssvikt?
(Bachelor thesis, 2020)Mange barn lever i en risiko- eller omsorgssviktsituasjon, og barn som utsettes for ulike former for omsorgssvikt har større risiko for å utvikle fysiske og psykiske helseproblemer. Tall fra nasjonal undersøkelse viser at ... -
Å forstå utagerende atferd - om å finne barnet og gå sammen med det
(Bachelor thesis, 2020)Det er mange grunner til at det ble nettopp dette temaet. Mange av grunnene er barn som har gått i en barnehage jeg har jobbet i som vikar, assistent eller student, og som personalet har opplevd som utfordrende å forstå. ... -
Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis
(Master thesis, 2018)Prosjektets problemstilling er; Hvordan gjør en barnehageleder strategi? Lederrollen i barnehagen har vært i endring de siste tiårene og det er et økt behov for utadrettet ledelse og strategisk ledelse. Barnehagelederen ... -
Å inkluderes uten felles språk
(Bachelor thesis, 2023)Det er lite forskning som har vært opptatt av barns emosjonelle velvære og trygghet, når de blir plassert i det ukjente (Zachrisen, 2015, s. 43). Et eksempel på dette er barn som begynner i en barnehage der de ikke snakker ... -
Å inspisere barn til bruk av skapende materialer: en kvalitativ undersøkelse av barns bruk av kunsterisk materiell gjennom et kunstprosjekt i en barnehage.
(Bachelor thesis, 2020)Det kan være mange faktorer som kan ha betydning for hvordan barn tar i bruk materialer som de har tilgjengelig i en barnehage, men jeg velger i denne oppgaven hovedsakelig å sette søkelys på erfaringer rundt nevnte ... -
Å legge til rette for leseglede hos barn
(Bachelor thesis, 2021)I mine praksisperioder har alltid formidling av bøker vært sentralt i oppgavesettet og noe man kunne knytte til didaktisk prosesser, men på direkte spørsmål i de forskjellige barnehagene har fellesnevneren alltid vært at ...