De yngste barnas livsmestring i uterommet
Abstract
I min bacheloroppgave har jeg valgt livsmestring i uterommet som tema. Livsmestring henger tett sammen med livsglede (Størksen 2018) Natur og friluftsliv og pedagogisk arbeid i uterommet har alltid vært en personlig interesse og noe jeg har mye erfaring med, noe som jeg liker å vise, og gjøre sammen med barna i barnehagen. Det er ute jeg trives mest, og det er en arena som gir meg selv livsglede, og som jeg brenner mest for. Jeg har mest erfaring med arbeid på storbarnsavdeling noe som gjør at jeg synes det er ekstra spennende å ha fokus på de yngste barna. Grunnen til at jeg har valgt å se på uteområdets betydning for barnets livsmestring, er at jeg ser mye likhetstrekk i livsmestringsbegrepet, og det å være ute i barnehagen eller på tur. Livsmestring baserer seg mye på psykisk og fysisk helse velvære, noe allsidig aktivitet i uterommet kan være med på å fremme. Samtidig er livsmestring nært forbundet med mestring, trivsel og glede, som av erfaring er noe man kan finne veldig mye av i utetiden og på turer.
I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.13) som videre vil bli nevnt som rammeplanen, står det under barnehagens verdigrunnlag om livsmestring at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon, bidra til livsglede felleskap og vennskap, følelse av egenverd og bidra til mestring i et trygt og utfordrende sted som skal fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Livsmestring er et stort og omfattende begrep som gjør det mulig for ulike tolkinger og meninger. Samtidig er det også et relativt nytt begrep, som ble revidert inn i rammeplanen i 2017. Det er et begrep som interesserer meg i å utforske mer av. Betydningen av begrepet har vokst mer og mer fram for meg etter hvert som jeg har jobbet med oppgaven, noe som har ført til nysgjerrighet over hvordan barnehager og barnehagelærere har fått med seg og praktisert begrepet i arbeidet sitt i barnehagen.
På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen:
Hvordan kan barnehagelæreren gi de yngste barna grunnlag for livsmestring gjennom gode opplevelser i uterommet?