Recent Submissions

  • Grensesetting i arbeid med utagerende atferd 

    Nordahl, Signe Mao (Bachelor thesis, 2024)
    Formålet med denne studien er å få innsikt i hva barnehagelærere vektlegger i arbeidet med utagerende atferd og grensesetting. Studien har som hensikt å belyse deres tanker, erfaringer og refleksjoner rundt tema. Ved å ...
  • Barnehagepersonalet i møte med de flerkulturelle barna 

    Stokke, Celine (Bachelor thesis, 2024)
    Som en del av barnehagens verdigrunnlag innført i rammeplanen skal man møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet (Kunnskapsdepartementet, ...
  • Turglede 

    Grove, Ellen Lovise (Bachelor thesis, 2024)
    Tur og gleden med tur og natur stod sterkt i min egen barndom og i egen familie, og har derav blitt noe jeg verdsetter høyt i mitt liv. Gjennom jobb og praksis i barnehage har jeg sett gleden og utbyttet barn har av å være ...
  • Barn og seksualitet- en kvantitativ undersøkelse om barnehagelærerstudentens kompetanse 

    Hansen, Emilie Dorothea Aasbø (Bachelor thesis, 2024)
    En forutsetning for å ha kunnskap om seksuelle overgrep og/eller oppdage avvikende seksuell atferd er kunnskap om seksualitet på et generelt nivå. Problemstillingen er relevant for meg fordi jeg i likhet med andre ...
  • Barnehagebarns robusthet i et livsmestringsperspektiv 

    Lohne, Solvår Steine (Bachelor thesis, 2024)
    Hvilke krav til robusthet møter barna som vokser opp i dag, og hvordan kan vi hjelpe dem på veien? Som barnehagelærere må vi være bevisste på det spenningsfeltet vi jobber i, slik at vår pedagogiske praksis «tåler tidens ...
  • Personalets opplevelser rundt pedagogisk arbeid i barnehagens uterom 

    Valum, Stina Than (Bachelor thesis, 2024)
    Jeg tolker at rammeplanen legger klare føringer for hvor vidt personalet skal være tilstedeværende og deltakende også i utetiden med barna. Likevel har jeg gjennom praksis- og arbeidserfaring i barnehagen kjent på de samme ...
  • Hvordan leker toåringen i utemiljøet om vinteren 

    Hegland, Haldis Kosmo (Bachelor thesis, 2024)
    I rammeplanen for barnehagen (2017, s. 21) står det at ansatte skal «være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek». Dette legger derfor grunnlag for min utarbeiding av problemstillingen: Hvordan ...
  • Samarbeid med foreldre med minoritetsbakgrunn rundt barnehagens friluftsliv 

    Sonflå, Ida (Bachelor thesis, 2024)
    Gjennom studiet og i arbeidet med denne oppgaven har jeg reflektert rundt egen forståelse av friluftsliv, og at mitt positive syn på friluftsliv i barnehagen kan være påvirket av min oppvekst i Norge. Jeg har også reflektert ...
  • Det kribler i magen min! 

    Nøvik, Nathalie Elise (Bachelor thesis, 2024)
    Gjennom jobberfaring og praksisopphold, har jeg erfart at ansatte i de ulike barnehagene har forskjellig forhold til risikofylt lek. Jeg har observert at noen voksne begrenser denne leken på ulike måter og jeg har derfor ...
  • Fysisk aktivitet for de yngste barna om vinteren 

    Ringen, Tor Anders (Bachelor thesis, 2024)
    Jeg har opplevd variasjoner i hvordan personalet, men også det fysiske miljøet innendørs, legger opp til barns fysiske aktivitet. Jeg har også opplevd variasjoner i både lengde og innhold av utetiden om vinteren. I Rammeplan ...
  • Bevegelseslek i barnehagen 

    Pettersen, Marte Aasheim (Bachelor thesis, 2024)
    Problemstilling: «Hva skaper 5-6 åringers bevegelseslek på tur i naturen i en naturbarnehage på vinteren?»
  • Naturen som didaktisk verktøy 

    Sunde, Elise (Bachelor thesis, 2024)
    Storli (2024, sitert i Sandgrind, 2024) utrykte at «dessverre er natur en trua art i barnehagen». Dette uttrykte han i forbindelse med sitt forskningsprosjekt, EnCompetence, på det fysiske miljøet i barnehagen. Dette viser ...
  • "Man må jo tørre å kalle det for mobbing" 

    Raaness, Kristin Ervik (Bachelor thesis, 2024)
    Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvilke grenser og tiltak personalet i en barnegruppe gjør når det kommer til mobbing. Gjennom veiledning med mine veiledere og mine tanker om hva jeg ønsket å ha fokus på ...
  • Sanselig utforsking på tur med de yngste 

    Kleiven, Andrine (Bachelor thesis, 2024)
    I rammeplan for barnehagen, heretter omtalt som rammeplanen, er det påpekt at personalet skal gi barna tilgang til «varierte sanseopplevelser i og utenfor barnehageområdet» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Jeg tolker ...
  • Mat og måltidsaktiviteter 

    Brendhaugen, Sivert Husemoen (Bachelor thesis, 2024)
    Gjennom min bacheloroppgave skal jeg presentere et tema som har gjort meg både nysgjerrig og gitt meg nye tanker, og skapt et mangfold av refleksjoner. Mat og måltidsaktiviteter er et tema jeg anser som viktig i min kommende ...
  • Barnehagelæreres arbeid med barns resiliens 

    Johnsen, Thea-Lovise (Bachelor thesis, 2024)
    I denne bacheloroppgaven skal jeg gå nærmere inn på hvordan barnehagelærere jobber med utviklingen av barns resiliens i barnehagehverdagen gjennom følgende problemstilling: Hvilken betydning har barnehagelæreres tolkning ...
  • Flerspråklige barns medvirkning i barnehagen 

    Thomsen, Solveig (Bachelor thesis, 2024)
    Valget av tema for prosjektet kommer av egen interesse og engasjement for temaet. Det kommer også av en nysgjerrighet på hvorvidt flerspråklige barn, som gjerne ikke har et godt utviklet norsk språk, får mulighet til å ...
  • Barn med fluktbakgrunn i barnehagen 

    Nordgaard, Frøy (Bachelor thesis, 2024)
    Kunnskap vil ifølge Tveitereid et al. være en forutsetning for å kunne forstå hvordan en best kan legge til rette for at nyankomne barn får et godt liv i Norge (Tveitereid et al., 2017, s.42). Selv om jeg har møtt mange ...
  • Barns undring 

    Risvik, Emma Karoline (Bachelor thesis, 2024)
    I barnehageloven, som er en lov alle barnehager må følge står det at barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertvang. (Barnehageloven, 2005, § 1). Hvert barnehageår lages det en årsplan som barnehagen skal ...
  • Mange små blir store få 

    Gjøvik, Nina Kaajal Næss (Bachelor thesis, 2024)
    Problemstilling: - Hvilke erfaringer har de ansatte knyttet til at flere små barnehager har blitt sammenslått til en stor barnehage? - Hvilke faktorer har påvirket utviklingen av den nye organisasjonskulturen? ...

View more