Barn med fluktbakgrunn i barnehagen
Abstract
Kunnskap vil ifølge Tveitereid et al. være en forutsetning for å kunne forstå hvordan en best kan legge til rette for at nyankomne barn får et godt liv i Norge (Tveitereid et al., 2017, s.42). Selv om jeg har møtt mange kunnskapsrike voksne i barnehagen, har jeg likevel fått et innblikk i hvordan ansattes holdninger og ulike forståelser kan påvirke hvordan en tenker om, og eventuelt møter barn med fluktbakgrunn i barnehagen. Disse praksisnære erfaringene har forsterket egen forståelse om at kunnskap alene ikke er nok, og har videre ledet til et ønske om en dypere innsikt i barnehagelærerens tanker, opplevelser og erfaringer knyttet til tematikken. Med bakgrunn i dette, ønsker jeg å undersøke hva barnehagelærere opplever at de behøver for å best kunne møte og ivareta barn med fluktbakgrunn i barnehagen. Selv om jeg også vil undersøke om barnehagelærerne sitter på eventuelle opplevelser av mangler for å kunne utøve en god praksis i møte med disse barna, vil ressursperspektivet løftes fram som undersøkelsens hovedfokus. Basert på dette har jeg formulert følgende problemstilling:
«Hvilken kompetanse opplever barnehagelærere et behov for å inneha i møte med barn med fluktbakgrunn i barnehagen?»