Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Sub-communities within this community
-
Øvrige samlinger [171]
Collections in this community
-
Artikler (Articles) [202]
For alle publikasjoner i tidsskrifter (For every journal publication.) -
Bøker og kapitler (Books and chapters) [43]
For alle bøker og kapitler (For all kinds of books and chapters.)
Recent Submissions
-
Understanding depiction in tactile Norwegian sign language interpreting
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Interpreting settings involving tactile signed languages (TSLs) require the conveyance of information from visual and auditory channels into the tactile modality. A TSL is defined as a tactile adaptation of a visual signed ... -
Om lesepraksiser i den norske barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Målet med denne studien er å få innsikt i lesepraksiser i norske barnehager slik de kommer til uttrykk i en nasjonal spørreundersøkelse og fem semistrukturerte fokusgruppeintervju med barnehagelærere. I studien forstår vi ... -
Pedagogical practices used by early childhood education and care (ECEC) teachers to promote participation
(Peer reviewed; Journal article, 2025)This qualitative study explores pedagogical practices of early childhood education and care (ECEC) teachers in Norway, focusing on promoting participation among 4–6-year-old children. Through semi-structured interviews ... -
Breaking the silence: Norwegian teachers’ perspectives on adapting language environments for AAC users
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Introduction: Many children experience challenges and limitations in spoken language, necessitating the use of alternative and augmentative communication (AAC) to communicate effectively. Learning to communicate with AAC ... -
Perspectives from science teacher educators on the potential contribution of Sámi traditional knowledge to sustainable development
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Introduction: This study investigates how Sámi traditional knowledge is integrated in science teacher education in Norway, and what teacher educators declare about its potential contribution to sustainable development. Methods: ... -
Recommendation section of psychoeducational reports: A barrier or opportunity to promote inclusion in early education and care?
(Peer reviewed; Journal article, 2025) -
Barnehageovertakelse – en svært realistisk praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Barnehagelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der det legges stor vekt på praksis. Denne skal bidra til kontinuitet og progresjon i studiet, og til å skape sammenheng mellom teoretisk og praktisk kompetanse. Likevel ... -
The Instrumental Use of Incorporation Philosophies in a Multicultural Norway. Becoming Norwegian or Running in Place?
(Chapter; Peer reviewed, 2025)This chapter is based on 20 interviews with volunteer-run organisations working on the incorporation, that is the integration and inclusion, of Norwegian Muslims. The participating organisations differ from each other in ... -
Environmental pediatric physiotherapy and risky play: making the case for a perfect match
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Environmental physiotherapy is epistemologically anchored in the critical recognition that physiotherapeutic practice is fundamentally embedded within a planetary ecological framework, demanding a holistic, systemically ... -
Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families
(Chapter; Peer reviewed, 2024)This chapter explores the social media myths that surround the Norwegian Child Welfare Services (CWS). Twenty-three migrant parents from Muslim majority countries were interviewed about how they experienced collaboration ... -
Materielle og relationelle invitationer i forskningsnetværket BLÆK (Børn, leg æstetik og kunst)
(Journal article, 2024)I denne artikel har vi valgt en form, der er baseret på fotos, forskerfortællinger og fælles refleksioner. I stedet for at starte vores artikel med et abstract starter vi med noget konkret. En figuration. Et objekt. En ... -
Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne studien undersøker vi hvordan ansatte utformer kravtekster om påkledning i 13 garderober i norske barnehager med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kjennetegner personalets multimodale kravtekster til ... -
Fletværk. At flette sammen – en artikel om bærekraft / bæredygtighet / hållbarhet
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Resumé. Denne tekst er et fletværk, skabt af 4 fletsøstre. Fletværket er blevet til med et ønske om at lade kulturelle hverdagspraksisser, tanker og ord flettes fra forskellige nordiske lande. Et flet, der undersøger ... -
Musikk er ikke magi, men for noen kan ungdomskor være magisk! En studie om betydningen av å synge i ungdomskor
(MusPed:Research;8, Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Profesjonspraksis i møte med barnehagebarns fysiske aktivitet
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Fra flere hold er det uttrykt bekymringer knyttet til samfunnsendringer som påvirker barns fysiske aktivitet negativt og kan føre til uhelse (se f.eks. Helsedirektoratet, 2019). Hvordan samfunnsendringer påvirker utøvelse ... -
Hvordan fremme barns psykiske helse gjennom måltidet
(Bachelor thesis, 2024)Det legges vekt på psykisk helse i Rammeplanen for barnehagen, under fagområdet Livsmestring og helse. Rammeplanen viser at personalet skal fremme barns psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 13). Psykisk helse ... -
Hvordan reflekterer styrere over muligheter og utfordringer i arbeidet med ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) i egen barnehage?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan barnehagestyreren reflekterer over muligheter og utfordringer som finnes i arbeidet med ASK i egen barnehage. Temaer som studien vil komme inn på er styrerens lederskap, ... -
Risk willingness in play: exploring children’s behaviour in a virtual reality playground
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Understanding children’s willingness to take risks is crucial for sound educational strategies and play environments. This study investigates children’s risk willingness using a virtual reality (VR) playground balancing ... -
Bevegelsesøyeblikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker danseimprovisasjon med barn i kulturskolen. Studien tar utgangspunkt i min egen kunstneriske praksis og erfaring som dansepedagog. Ved å smelte sammen disse rollene vil jeg undersøke hvilke ... -
For syngarar og gyngarar
(Bachelor thesis, 2024)Openheita til verda rundt oss som ligg eit «kva kan det vere»-spørsmål er inspirerande, og eg ville nærma meg masterprosjektet med same openheit. Eg hadde også vilje til å la problemstillinga og hovudtema koma til meg i ...