Bøker og kapitler (Books and chapters)
Recent Submissions
-
The Instrumental Use of Incorporation Philosophies in a Multicultural Norway. Becoming Norwegian or Running in Place?
(Chapter; Peer reviewed, 2025)This chapter is based on 20 interviews with volunteer-run organisations working on the incorporation, that is the integration and inclusion, of Norwegian Muslims. The participating organisations differ from each other in ... -
Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families
(Chapter; Peer reviewed, 2024)This chapter explores the social media myths that surround the Norwegian Child Welfare Services (CWS). Twenty-three migrant parents from Muslim majority countries were interviewed about how they experienced collaboration ... -
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?
(Chapter, 2024)This chapter explores the way teaching methods and physical organization of classrooms in upper secondary schools in Norway result in Othering and marginalization of newly arrived non-Western students. Drawing on interviews ... -
Hijaben: Kampen om frihet, kvinnefrigjøring og den muslimske kvinnens «beste»
(Chapter; Peer reviewed, 2024)In this chapter, we explore how whiteness and Western cultural practices can contribute to Islamophobic actions and attitudes towards visibly practicing Muslim girls and women in contemporary Norway. We analyze an incident ... -
Hans Strøm og botanikken frå Sunnmøre, Hardanger og Eiker på 1700-talet
(Gunneria;, Book; Peer reviewed, 2023)Hans Strøm var ein av dei viktigaste biologane på 1700-talet i Noreg. Han var fødd på Sunnmøre i 1726, fekk presteutdanning i København i 1743 og kom tilbake til Sunnmøre og arbeidde som kapellan i Borgund medan han la ... -
Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ... -
Å synge eller ikke synge. Om hva som skal til for at barnehagelærere og andre ansatte i barnehagen vil synge
(MusPed:Research;6, Chapter; Peer reviewed, 2023)Through many years as music teachers at ECEC education we have experienced that students and ECEC institution staff feel uncomfortable singing when fellow students are listening. In this research project we have examined ... -
Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning 75 år. Fra Bispegård til Lystgård, fra to rom og kjøkken til høgskolestatus
(Book, 2022)Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) ble etablert, vokste fram og utviklet seg i et samfunn. Til dels kan etableringa av skolen og profesjonsutdanning av barnehagelærere ses på som svar på behov, ... -
Experiences and Perceptions of Multiculturality, Diversity, Whiteness and White Privilege in Music Teacher Education in Mid-Norway - Contributions to Excluding Structures
(Chapter, 2021)This article focuses on how staff in musical teacher education institutions experience and perceive the terms multiculturality, diversity, whiteness and white privilege, and how this might contribute to excluding structures. ... -
Er jeg musikalsk? Barnehagelærerstudenters oppfatning av egen musikalitet
(MusPed: Research;, Chapter, 2021)This article presents results from a quantitative study of Early Childhood Education and Care (ECEC) student teacher’s relationship to music and musicality. Survey data was collected among first-year students at a university ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Chapter, 2021)Velkommen til antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker ulike aspekter ved samarbeid i og mellom grunnskole, kulturskole og ulike ... -
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research
(Chapter, 2021)Welcome to the anthology Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. This anthology is the second publication in the scholarly series MusPed:Research and concerns the field of higher education. The anthology ... -
Towards Just Dance Research. An uMunthu Participatory and Performative Inquiry Into Malawian–Norwegian Entanglements.
(Chapter, 2021)ABSTRACT In this methodologically oriented chapter, the three co-researchers, who are part of the Malawian-Norwegian entanglements, ask themselves this question: How can we approach a Malawian-Norwegian dance education ... -
«Spøkelser og engler» : mot til å snakke med barn om døden
(Chapter, 2017)Som utgangspunkt for å se på spørsmålet om hvor vi er etter døden, vil jeg bruke billedboka Roy (Dahle, 2008) om en gutt som mister sin elskede hund, Roy. Boka beskriver hvordan sorgen oppleves for gutten, noe som i seg ... -
La oss være venner- i all evighet? : om tilgivelse og vennskap mellom barn
(Chapter, 2017)Denne artikkelen handler om betydningen av verdien tilgivelse og om vennskap mellom barn. Artikkelen vil støtte seg på ulike studier om barn og tilgivelse med det felles trekk at barn forbinder tilgivelse med det å bli ... -
Etikk i et verdimessig ingenmannsland?
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med ... -
Mot til å stå i det ufullkomne
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Dette kapitlet handler [...] om barnehagelærerens mot, særlig sett fra et etisk perspektiv. Det handler om hva en barnehagelærer og student bør være modig med hensyn til, hva som kan hindre et slikt mot, og hvordan vi kan ... -
Resiliens : tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko
(Chapter, 2017)I dette kapitlet tar jeg opp resiliens som en tilnærmingsmåte med tanke på tidlig innsats for barn med spesielle behov med bakgrunn i et tverrkulturelt prosjekt. Jeg vil se hva som kan være utfordringer for en god utvikling ... -
Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
(Chapter, 2017)Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i ... -
Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen : ordninger, begrunnelser og dilemmaer
(Chapter, 2017)Barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har ifølge lov om barnehager en juridisk rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp i barnehage handler både om omfang og innhold og kan organiseres på ulike måter. Dette kapitlet ...