Blar i Bøker og kapitler (Books and chapters) på tittel
Viser treff 1-20 av 45
-
1-3 åringers uteaktivitet om vinteren
(FoU i praksis 2011;, Chapter, 2012) -
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?
(Chapter, 2024)This chapter explores the way teaching methods and physical organization of classrooms in upper secondary schools in Norway result in Othering and marginalization of newly arrived non-Western students. Drawing on interviews ... -
Barnehage som barneverntiltak - et kvalitativt godt tilbud for barna og deres foreldre?
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
Barnesamtaler - et pilotprosjekt om å øke kompetansen i barnehage og høgskole
(FoU i praksis 2005;, Chapter, 2005) -
Children's social play as a pathway to second language acquisition
(Chapter, 2017)This article is within the area of research related to ethnic minority children in barnehager (kindergartens). Various sources have influenced my reflections. Some are related to language acquisition in a multicultural ... -
Danning gjennom historie og tradisjonsformidling i barnehagen
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
"Danse i lag med dåkk!?" : musisk utfoldelse blant barn i alderen 1-3 år
(DMMHs publikasjonsserie;2008:1, Book, 2008) -
Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn. Innledning
(Chapter, 2017)Som startpunkt for boken velger vi å presentere våre faglige perspektiver på interaktive dramaturgier i scenekunst for barn. Perspektivene presenteres i den hensikt å skape koblinger mellom teori og praksis i feltet kunst ... -
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
(Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ... -
Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning 75 år. Fra Bispegård til Lystgård, fra to rom og kjøkken til høgskolestatus
(Book, 2022)Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) ble etablert, vokste fram og utviklet seg i et samfunn. Til dels kan etableringa av skolen og profesjonsutdanning av barnehagelærere ses på som svar på behov, ... -
Early childhood education in Norway: From private initiative to state intervention
(Chapter, 2022)This chapter reconstructs the history of day nurseries in Norway, with a particular focus on the changes that occurred in the1960s and ’70s. Using a historical and narrative approach that takes into account pedagogy and ... -
Er jeg musikalsk? Barnehagelærerstudenters oppfatning av egen musikalitet
(MusPed: Research;, Chapter, 2021)This article presents results from a quantitative study of Early Childhood Education and Care (ECEC) student teacher’s relationship to music and musicality. Survey data was collected among first-year students at a university ... -
Etikk i et verdimessig ingenmannsland?
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med ... -
Experiences and Perceptions of Multiculturality, Diversity, Whiteness and White Privilege in Music Teacher Education in Mid-Norway - Contributions to Excluding Structures
(Chapter, 2021)This article focuses on how staff in musical teacher education institutions experience and perceive the terms multiculturality, diversity, whiteness and white privilege, and how this might contribute to excluding structures. ... -
Firmaments of imagination - using the Scottish storyline method in early childhood education and care teacher training
(FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013) -
Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
(Chapter, 2017)Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ... -
Foreldreperspektiv på overgangen fra barnehage til skole
(Chapter; Peer reviewed, 2025)Foreldres erfaringer fra og synspunkter på barnas overgang fra barnehage til skole blir sjelden tematisert i forskning. Vårt kapittel bidrar med å utforske og løfte fram foreldres erfaringer fra et innovasjonsprosjekt, og ... -
Hans Strøm og botanikken frå Sunnmøre, Hardanger og Eiker på 1700-talet
(Gunneria;, Book; Peer reviewed, 2023)Hans Strøm var ein av dei viktigaste biologane på 1700-talet i Noreg. Han var fødd på Sunnmøre i 1726, fekk presteutdanning i København i 1743 og kom tilbake til Sunnmøre og arbeidde som kapellan i Borgund medan han la ... -
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research
(Chapter, 2021)Welcome to the anthology Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. This anthology is the second publication in the scholarly series MusPed:Research and concerns the field of higher education. The anthology ...