• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Bøker og kapitler (Books and chapters)
  • View Item
  •   Home
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Bøker og kapitler (Books and chapters)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etikk i et verdimessig ingenmannsland?

Sagberg, Sturla
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Published version (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2493752
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bøker og kapitler (Books and chapters) [36]
Abstract
Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med verdier i barnehagen. Artikkelen tar utgangspunkt i et generelt ideal eller en holdning som ser ut til å prege manges etikk i vår tid, nemlig idealet om å være ekte og autentisk og tro mot seg selv. Dette gjøres med bakgrunn i filosofen Charles Taylors analyser av et moderne, vestlig samfunn samt i eget doktorgradsarbeid (Sagberg, 2001; Taylor, 1998). For det andre foreslås noen skisser eller kart for å vurdere ulike etiske teorier og modeller og se dem i sammenheng. Artikkelen munner ut i en presentasjon og vurdering av tre modeller for etisk resonnement som har vært mye brukt av fagetikere, også i lærebøker for barnehagelærere og andre lærere.
Publisher
Fagbokforlaget

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit