Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSagberg, Sturla
dc.contributor.editorSagberg, Sturla
dc.date.accessioned2018-04-12T07:25:02Z
dc.date.available2018-04-12T07:25:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788245019339
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493752
dc.description.abstractDenne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med verdier i barnehagen. Artikkelen tar utgangspunkt i et generelt ideal eller en holdning som ser ut til å prege manges etikk i vår tid, nemlig idealet om å være ekte og autentisk og tro mot seg selv. Dette gjøres med bakgrunn i filosofen Charles Taylors analyser av et moderne, vestlig samfunn samt i eget doktorgradsarbeid (Sagberg, 2001; Taylor, 1998). For det andre foreslås noen skisser eller kart for å vurdere ulike etiske teorier og modeller og se dem i sammenheng. Artikkelen munner ut i en presentasjon og vurdering av tre modeller for etisk resonnement som har vært mye brukt av fagetikere, også i lærebøker for barnehagelærere og andre lærere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofMot til å være barnehagelærernb_NO
dc.titleEtikk i et verdimessig ingenmannsland?nb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber91-122nb_NO
dc.description.localcodevit-2017nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel