Rapporter og skriftserier (Reports and periodicals)
Recent Submissions
-
Ute hele dagen! Artikkelsamling basert på nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager, Trondheim 21.-22. oktober 2004
(DMMHs publikasjonsserie;1/2005, Conference object, 2005)Konferansen ”UTE HELE DAGEN! –nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager” ble arrangert av senter for FEI ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i Trondheim 21. – 22. oktober ... -
Evaluering av arbeidet med kvalitet i barnehagesektoren. TFoU-rapport 2019:9.
(Research report, 2019)Rapporten er en evaluering av kvalitetssystemet Kvalitet i barnehagen (KiB), gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten besvarer problemstillinger om hvordan barnehagene og de ulike forvaltningsnivåene i ... -
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5.
(Research report, 2019)Dette er den fjerde rapporten fra følgeevalueringen av strategien Kompetanse for fremtidens barnehage, med Utdanningsdirektoratet som oppdragsgiver. Rapporten tar for seg to tema: Innholdet i utdanningen Lederutdanning for ... -
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5. TFoU-rapport 2020:11
(Research report, 2020)Rapporten kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet- og høgskolesektoren forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap. Casefylkene har ulike utgangspunkt med tanke på geografi, ... -
Barn og rom. Refleksjoner over barns opplevelse av rom
(Report, 2007-03-01)SINTEF Byggforsk og Dronning Mauds Minne Høgskole hadde på oppdrag fra Trondheim kommune undersøkt to barnehager bygd etter baseprinsipp med fokus på hvordan fysiske omgivelser danner premisser for, og rammer rundt, barns ... -
Report on Inclusive early childhood education and care in Southern and Eastern Africa. Action Research Projects 2018-2022
(Research report, 2023)This report presents the results of a professional development project in early childhood education (ECE), whose aim was to develop knowledge and strategies to promote inclusive education for all children in their early ... -
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Oppsummeringsrapport
(Research report, 2021)Strategien Kompetanse for fremtidens barnehage er et sentralt virkemiddel for å støtte implementering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, og har et mål om å sikre barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. ... -
Barnehageledelse i bevegelse (Bib). Forsknings- og utviklingsarbeid i tilknytning til Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprogram og opprettelse av nye avdelingslederstillinger.
(Research report, 2018-12)Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har gjennomført et forskningsprosjekt i barnehager med utgangspunkt i Trondheim kommunes omorganisering med etablering av nye avdelingslederstillinger og ... -
Gutter som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mannlige (og kvinnelige) studenter ved DMMH.
(DMMHs rapportserie;2020:1, Research report, 2020)Tall viser at DMMH har rund 20% prosent menn som førsteprioritetssøkere, noe som betyr at menn er en marginalisert gruppe i utdanningen. Målet med undersøkelsen var å finne ut om det var større frafall blant mannlige enn ... -
Mye på spill - å skape ny virkelighet
(Rapport;, Research report, 2017-04)Dette er en rapport fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjort ved DMMH. Den presenterer et prosjekt som omhandler en konflikt i en studentgruppe og den framskriver et konflikthåndteringsforløp ut fra dramaturgiske og ... -
Kommunikasjon med barn via tolk - et flerfaglig samarbeidsprosjekt
(Research report, 2016)Studien hadde som hensikt å undersøke hva som er spesielt ved å kommunisere med små barn via tolk og om det kreves særskilt kompetanse i tolkesituasjoner med små barn. Hva kan være utfordringer og muligheter i tolkemedierte ... -
Kartlegging av hendelser og ulykker som medfører skade på barn i barnehage
(Research report, 2013-02)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehage-lærerutdanning gjennomført en kartlegging av hendelser og ulykker som medfører skade på barn i barnehage. Prosjektet ble gjennomført fra ...