Recent Submissions

  • Hvordan kan pedagogiske ledere bidra til å utvikle arbeidsgruppen til et team? 

    Sørli, Nora Moldjord (Master thesis, 2025)
    Tema for denne studien er team. Selv om team er et godt etablert forskningsfelt innen organisasjon og ledelse, er det begrenset kunnskap om team og teamutvikling i barnehagekonktesten. Det finnes et klart behov for mer ...
  • Å lede for kvalitet 

    Vatn, Rakel Merete (Master thesis, 2025)
    Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan pedagogiske ledere erfarer og opplever det å lede kvalitetsutviklingsprosjekter i barnehagen som organisasjon. Studien tar utgangspunkt i barnehagen som en lærende ...
  • Tilpasning av læringsmiljøet for barn med autismespekterforstyrrelse 

    Kristensen, Maiken Bech (Master thesis, 2025)
    Denne studien undersøker hvordan spesialpedagoger tilpasser læringsmiljøet i barnehagen for å fremme sosial interaksjon og grunnleggende kommunikasjonsferdigheter hos barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Fokus rettes ...
  • Betydningen av allmennpedagogisk organisering i sammenheng med spesialpedagogiske tiltak 

    Arntsberg, Laila (Master thesis, 2025)
    Av Nordahl-rapporten (2018) kom det fram at det er for stor ulikhet i hvordan det spesialpedagogiske arbeidet organiseres og hvordan tiltak gjennomføres i barnehagen. Det er for store variasjoner i kvalitet i barnehagene, ...
  • Forutsigbarhet, relasjon og kompetanse 

    Lindbäck, Maria Larsen (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan skolen arbeider med tilrettelegging for å forebygge og redusere skolevegring blant elever med autismespekterforstyrrelser (ASF). Studien bygger på kvalitative semistrukturerte ...
  • Små steg mot større muligheter 

    Risa, Therese Eie (Master thesis, 2025)
    Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår, erfarer og anvender lærere lekbasert læring for elever med individuell tilrettelagt opplæring i skolen? Studien er gjennomført ved ...
  • Å se bak reaksjonene: 

    Rydmark, Agnethe Bendos (Master thesis, 2025)
    Formålet med denne studien er å undersøke hvordan spesialpedagoger i barnehagen kan støttebarn som viser atferdsendring etter foreldres samlivsbrudd. Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på semistrukturerte ...
  • Overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel 

    Viksnes, Linn Tamara (Master thesis, 2025)
    I denne studien var problemsstillingen som følgende: Hvilke erfaringer har pedagoger med å tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel. I denne studien ble det tatt i bruk en kvalitativ ...
  • ASK i barnehagen 

    Naustbakk, Alice Eide (Master thesis, 2025)
    Denne studien undersøker hvordan pedagoger kan bruke ASK som et verktøy for å støtte barn med autisme til bedre sosial kommunikasjon og deltakelse i barnehagen. Dette har jeg undersøkt med utgangspunkt i denne problemstillingen: ...
  • Med formål om barnets beste – 

    Næsfeldt, Malin Raude (Master thesis, 2025)
    Formålet med denne studien har vært å få økt kunnskap om hvordan barnehagestyrere arbeider for å ivareta barnets beste i samarbeid med barneverntjenesten. Temaet er forankret i barnehageledelse, og oppgaven tar utgangspunkt ...
  • Mer enn ord trengs! 

    Eriksen, Ronja Ernstsen (Master thesis, 2025)
    Temaet for studien er forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep mot barn med intellektuell utviklingsforstyrrelse. Seksuelle overgrep er et alvorlig problem i samfunnet og basert på statistikker vet man med sikkerhet og ...
  • Pedagogens forståelse av normalitet knyttet til arbeid med inkludering i barnehagen 

    Silset, Jorid Aarflot (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan et utvalg pedagoger i barnehagen beskriver og forstår normalitetsbegrepet sett i sammenheng med deres arbeid med inkludering, og hvilke muligheter og begrensninger som ...
  • Normalitet, avvik og ADHD i skolen 

    Nyrud, Janne Rogstad (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker på hvilke måter læreres og spesialpedagogers forståelse av normalitet kan bidra til beslutningen om å henvise elever til ADHD-utredning. Bakgrunnen er en observasjon av at stadig flere elever ...
  • ADHD og psykososiale vansker – risikofaktorer og forebyggende tidlig innsats i barnehagen 

    Solemsmo, Malin (Master thesis, 2025)
    Denne studien har til hensikt å undersøke hvilke risikofaktorer diagnosen ADHD kan utgjøre for utvikling av psykososiale vansker. I tillegg skal den belyse hvordan tidlig forebyggende innsats i barnehagen kan bidra til å ...
  • Barnehagen som flerreligiøs arena 

    Forsberg, Guro (Master thesis, 2025)
    Med utgangspunkt i temaet barnehagen som flerreligiøs arena, har jeg i denne oppgaven forsøkt å få en økt forståelse for hvilke opplevelser og erfaringer foreldre tilknyttet Jehovas vitner som minoritetsreligion, har med ...
  • Å bygge motstandskraft i møte med sårbarhet 

    Gjersvoll, Elisabeth Wangen (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan spesialpedagogen i barnehagen opplever å ivareta flyktningbarn med traumesymptomer, og hvordan de arbeider for å støtte disse barnas utvikling av resiliens. Barn som har erfart krig, ...
  • Et sted å høre til – En barnehage for alle? 

    Jørstad, Solveig Gjerde (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven har som mål å utforske hvordan barnehageansattes utdanning, arbeidserfaring og holdninger påvirker deres tilnærming til inkludering av barn med autismespekterforstyrrelser. Oppgaven er strukturert rundt ...
  • Se meg – ikke bare atferden min. 

    Sørøy, Gerd-Eva (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan spesialpedagoger gir støtte og tilrettelegging for barn i utfordrende kontekster i barnehagen. Et sentralt utgangspunkt i studien er forståelsen av at barn som viser utfordrende ...
  • I dur og moll 

    Lund, Grethe (Master thesis, 2025)
    I denne studien har jeg sett på hvordan spesialpedagogen kan bruke musikk i arbeidet med barnehagebarns språk- og kommunikasjonsutvikling. Jeg har hatt Nordahl-rapporten i tankene rundt denne studien, da det kommer fram ...
  • Å være leder i barnehagen Trygghet i barnehagen for de voksne? 

    Fjeld, Tina Skogheim (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan pedagogiske ledere i barnehagen opplever og erfarer arbeidet med å skape en inkluderende og trygg kultur for de ansatte. Oppgaven bygger på en kvalitativ forskningsmetode, med ...

View more