Mastergradoppgaver (Master's theses)
Recent Submissions
-
Hvordan reflekterer styrere over muligheter og utfordringer i arbeidet med ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) i egen barnehage?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan barnehagestyreren reflekterer over muligheter og utfordringer som finnes i arbeidet med ASK i egen barnehage. Temaer som studien vil komme inn på er styrerens lederskap, ... -
For syngarar og gyngarar
(Bachelor thesis, 2024)Openheita til verda rundt oss som ligg eit «kva kan det vere»-spørsmål er inspirerande, og eg ville nærma meg masterprosjektet med same openheit. Eg hadde også vilje til å la problemstillinga og hovudtema koma til meg i ... -
Bevegelsesøyeblikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker danseimprovisasjon med barn i kulturskolen. Studien tar utgangspunkt i min egen kunstneriske praksis og erfaring som dansepedagog. Ved å smelte sammen disse rollene vil jeg undersøke hvilke ... -
Talemaskin som barnets stemme?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan spesialpedagoger opplever og erfarer talemaskin som kommunikasjonshjelpemiddel til barnehagebarn med autismespekterforstyrrelse (ASF), med fokus på å legge til rette ... -
Tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt spesialpedagogens erfaringer med tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen, og hvordan spesialpedagogen forstår eksternaliserende atferd. Gjennom problemstillinga ... -
Å støtte sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen: Spesialpedagogens muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i den økende oppmerksomheten rundt ASF og behovet for å forbedre støtten til barn med denne diagnosen, søker denne studien å undersøke hvordan spesialpedagoger kan fremme sosial deltakelse for barn med ... -
Hvordan opplever pedagogiske ledere kjønnede forventninger til egen ledelse? Master
(Master thesis, 2024)Barnehagen utgjør en kritisk arena for barns tidlige utvikling, deres forståelse av samfunnet og deres opplevelse av kjønn. I denne sammenhengen spiller pedagogiske ledere en avgjørende rolle i å forme barnehagens praksis, ... -
Prosjektledelse i REKOM
(Master thesis, 2024)Oppgavens overordnede problemstilling er: «Hvordan konstruerer barnehagestyrere kompetansehevingsprosjekter i REKOM-ordningen, og hvordan kan deres prosjektpraksis utvikles gjennom innsikter fra prosjektledelsesteori?» -
Barnehagelærerens kompetanse til å skape inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg utforsket PPT -rådgiveres syn på hva som kan være nyttig kompetanse hos barnehagelærere for å skape et inkluderende fellesskap i barnehagen. Problemstillingen for studiet er: "Hvilken kompetanse ... -
Hvordan opplever barn som mottar spesialpedagogisk hjelp trivsel i barnehagen?
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg søkt etter kunnskap hvordan opplever barn som mottar spesialpedagogisk hjelp trives i barnehage. Det er videre formulert tre forskningsspørsmål som skal hjelpe meg å avgrense oppgaven og bidra til ... -
Innagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg hvordan barnehagelærere forstår innagerende atferd i barnehagen. Studiets formål er å undersøke hvordan kompetanse barnehagelærere har om innagerende atferd, og hva de mener er viktig for å sikre ... -
Alle skal med!
(Bachelor thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er medvirkning og demokrati i barnehagen for barn med store, sammensatte lærevansker. Jeg har arbeidet ut ifra følgende problemstilling: hvilke erfaringer har fire pedagoger med å legge til rette ... -
Unge voksne med ADHD sine opplevelser med barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg unge voksne med ADHD sine opplevelser med barneskolen. Jeg har undersøkt dette med utgangspunkt i problemstillingen; «På hvilke måte beskriver unge voksne med ADHD at lærerne og andre ansatte ... -
Motivasjon og ledelse i endrings- og utviklingsarbeid i barnehage
(Bachelor thesis, 2024)Hvordan kan man som styrer/enhetsleder motivere barnehageansatte i et endrings- og utviklingsarbeid? -
Barnehagens bruk av nærmiljøet
(Bachelor thesis, 2024)Hvordan bruker de ansatte barnehagens nærmiljø i barnehagehverdagen? -
Kom, så skrur vi på det magiske lyset!
(Master thesis, 2024)Nyere forskning viser at det leses mindre for barn i barnehager og i de norske hjem. Dette på tross av all kunnskapen vi har om hvor viktig det er for språkutvikling, leseferdigheter og ikke minst for utviklingen av ... -
Barn uten verbalspråk har også mye på hjertet
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å få en forståelse av ansattes erfaring med å tilrettelegge for kommunikasjon og medvirkning hos barn som har behov for partnerfortolket kommunikasjon i håp om å kunne løfte frem og øke ... -
Barnehageledelse i møte med medarbeideres emosjonelle belastninger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ undersøkelse om barnehagelederes møter med medarbeidere som opplever emosjonelle belastninger i barnehagen, og hvordan de jobber for å forebygge at emosjonelle krav utvikles til ... -
Inkluderende praksis i barnehagens fellesskap
(Master thesis, 2024)Utenforskap er et felles samfunnsproblem som krever langsiktige løsninger, samarbeid mellom fagfeltene og tidlig innsats (Regjeringen, 2024). Med innføring av det nye kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende ... -
Nulltoleranse for krenkelse i spesialpedagogisk praksis
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan et utvalg spesialpedagoger i barnehagen forstår prinsippet om nulltoleranse for krenkelse. Forskning viser at barn med særskilte behov, som mottar spesialpedagogisk ...