Ledelse for læring i nettverk
Abstract
Lærende nettverk en noe alle barnehager jobber med i ulike grader i dag. Med REKOM (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen) som nå er et landsdekkende nettverk, er nettverk en arbeidsform som alle i barnehagene rundt om i vårt langstrakte land er, eller kommer til å bli godt kjent med. Når det kommer til organisering av de ulike nettverkene som barnehagene deltar i, kan det være et mangfold av måter å gjøre dette på.
I denne forskningen har jeg valgt å se på nettverksarbeid i barnehagene, og i den forbindelse sett nærmere på hvordan nettverksarbeid blir drevet i den enkelte barnehage. I de interne nettverkene i barnehagen er det også mange måter å gjøre arbeidet på, mange måter å finne strukturer, arbeidsmåter, motivere, kommunisere og lede på. Disse interne faktorene spiller en rolle for hvordan et nettverksarbeid kommer til uttrykk og blir etablert på en avdeling. Samtidig som ledelsen av nettverkene har en betydning, og da ikke bare ledelse fra styrer, men hvordan de interne nettverksrepresentantene driver bindeledds ledelse mellom det eksterne og interne nettverket. Dette er faktorer jeg vil se nærmer på i denne forskningen.
Jeg har gjennomført en kvalitativ studie med intervju og observasjon som metode. Gjennom forskningen min har jeg gjort mange funn som er med på å belyse problemstillingen min. I analysen min har jeg blant annet sett på forankring i ledelsen, å være formidler i barnehagen og barnehagen som en lærende organisasjon. Funnene mine viser til at nettverk som arbeidsmetode i barnehagen er motiverende og ønskelig, men der ligger behov for ledelse av nettverkene, og da en god forankring inn i ledelsen for å skape et godt nettverksarbeid i den enkelte barnehagen. Hvordan gjøres da denne ledelsesjobben i barnehagene?