Kom, så skrur vi på det magiske lyset!
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139652Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nyere forskning viser at det leses mindre for barn i barnehager og i de norske hjem. Dette på tross av all kunnskapen vi har om hvor viktig det er for språkutvikling, leseferdigheter og ikke minst for utviklingen av
forestillingsevne, fantasi og empati. Det står også nedfelt i Rammeplan for barnehagen og i Lov om barnehager at barna skal få oppleve glede ved høytlesning og fortelling i barnehagen. Det er derfor behov for å endre statusen rundt litteratur og høytlesning i barnehagen. Denne masteroppgaven studerer hvordan høytlesning av nye norske bildebøker kan fungere som impuls til en gruppe førskolebarn. Forskningsprosjektet diskuterer tre funn fra studiet, det er 1) De voksnes ulike lesemåter, 2) Lekefellesskap og 3) Bøkenes impuls. Konklusjonen er blant annet at samspillet mellom barn og voksen, samt bøkenes innhold har betydning for hvordan leken utvikler seg etter høytlesning. Det mest overraskende studien avdekker er hvordan høytleserens rolle kan variere, og være med på å forsterke impulsene fra boken i ulik grad, og da også påvirker barnas utvikling av leken seg forskjellig. En multimodal modell for lesepraksis kan det bidra til å skape nysgjerrighet og engasjement rundt leserundene. Etablering av faste rutiner og ritualer kan også være med på å forsterke leseopplevelsen, og utvikle en sterkere lesekultur i barnehagen