Elever som verger seg for skolenforståelsesmåter i utarbeidelse av tiltak
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098480Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven retter fokus mot elever som vegrer seg for skolen. Skolefravær er et økende problem både i Norge og andre land. Det kan være mange årsaker til at elever vegrer seg for skolen, og årsakssammenhengen er som regel sammensatt og kompleks. Det vil si at man kan ikke bare se på tematikken i et individperspektiv, men man må løfte blikket og se på systemene rundt elevene.
Hovedfokus i denne studien har vært på hvordan fagpersoner i hjelpeapparatet forstår fenomenet skolevegring gjennom utarbeidelse av tiltak. Fagpersoner i hjelpeapparatet er for mange skoler, foreldre og elever viktige støttespillere. De kan bidra med kunnskap, støtte og viktige perspektiv på hvordan man kan best mulig støtte elever som vegrer seg for skolen. Jeg finner lite forskning av et større omfang som kan knyttes til hjelpeapparatets forståelse av fenomenet skolevegring, og håper at studien kan bidra med viktige nyanser knyttet til tematikken.
Jeg har gjort en kvalitativ undersøkelse der jeg har gjennomført fire individuelle intervju med fagpersoner som gjennom sitt virke har erfaring med elever som vegrer seg for skolen. Studien er forankret i fenomenologisk- hermeneutikk, og innehar en abduktiv tilnærming.
Funn viser at skolevegring er en kompleks problemstilling. Alle tilfeller må behandles individuelt. Både eleven og foreldrene har behov for å bli møtt med forståelse og støttetiltak. Trygghet og relasjoner er viktig i skolehverdagen, men også på fritiden. Elevens stemme er viktig i utarbeidelse av tiltak, men kan også være vanskelig å få tak på. Faktorer i samfunnet og skolesystemet kan også ha innvirkning på barns deltakelse i skolen. Tidlig innsats er viktig, funn indikerer at vegringsatferden kan starte allerede i barnehagen. Felles forståelse mellom skole og hjem er vesentlig, for å kunne utarbeide hensiktsmessige tiltak. Foreldreveiledning trekkes fram som et viktig tiltak i arbeidet med elever som vegrer seg for skolen. Foreldre trenger støtte for å best mulig kunne støtte sitt barn.