Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørksen, Ingunn
dc.contributor.authorLanglie, Kristin
dc.date.accessioned2023-10-24T13:44:59Z
dc.date.available2023-10-24T13:44:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098480
dc.description.abstractDenne masteroppgaven retter fokus mot elever som vegrer seg for skolen. Skolefravær er et økende problem både i Norge og andre land. Det kan være mange årsaker til at elever vegrer seg for skolen, og årsakssammenhengen er som regel sammensatt og kompleks. Det vil si at man kan ikke bare se på tematikken i et individperspektiv, men man må løfte blikket og se på systemene rundt elevene. Hovedfokus i denne studien har vært på hvordan fagpersoner i hjelpeapparatet forstår fenomenet skolevegring gjennom utarbeidelse av tiltak. Fagpersoner i hjelpeapparatet er for mange skoler, foreldre og elever viktige støttespillere. De kan bidra med kunnskap, støtte og viktige perspektiv på hvordan man kan best mulig støtte elever som vegrer seg for skolen. Jeg finner lite forskning av et større omfang som kan knyttes til hjelpeapparatets forståelse av fenomenet skolevegring, og håper at studien kan bidra med viktige nyanser knyttet til tematikken. Jeg har gjort en kvalitativ undersøkelse der jeg har gjennomført fire individuelle intervju med fagpersoner som gjennom sitt virke har erfaring med elever som vegrer seg for skolen. Studien er forankret i fenomenologisk- hermeneutikk, og innehar en abduktiv tilnærming. Funn viser at skolevegring er en kompleks problemstilling. Alle tilfeller må behandles individuelt. Både eleven og foreldrene har behov for å bli møtt med forståelse og støttetiltak. Trygghet og relasjoner er viktig i skolehverdagen, men også på fritiden. Elevens stemme er viktig i utarbeidelse av tiltak, men kan også være vanskelig å få tak på. Faktorer i samfunnet og skolesystemet kan også ha innvirkning på barns deltakelse i skolen. Tidlig innsats er viktig, funn indikerer at vegringsatferden kan starte allerede i barnehagen. Felles forståelse mellom skole og hjem er vesentlig, for å kunne utarbeide hensiktsmessige tiltak. Foreldreveiledning trekkes fram som et viktig tiltak i arbeidet med elever som vegrer seg for skolen. Foreldre trenger støtte for å best mulig kunne støtte sitt barn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElever som verger seg for skolenforståelsesmåter i utarbeidelse av tiltaken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderKristin Langlieen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal