Barnehageledelse i møte med medarbeideres emosjonelle belastninger
Abstract
Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ undersøkelse om barnehagelederes møter med medarbeidere som opplever emosjonelle belastninger i barnehagen, og hvordan de jobber for å forebygge at emosjonelle krav utvikles til å bli belastninger for medarbeidere. Undersøkelsen tar utgangspunkt i barnehageledernes perspektiver, og problemstillingen er: «Hvordan møter barnehageledere medarbeidere som opplever emosjonelle belastninger i sitt arbeid?»
Undersøkelsens empiri er innhentet gjennom semistrukturerte intervju med 5 barnehageledere med personalansvar. Videre har analysen vært induktiv og empirinær, og ledet frem til funn som presenteres gjennom fire kodegrupper. Disse kodegruppene omhandler relasjoner og dialog, reduksjon av avstanden mellom krav og forventninger, debrief og ivaretakelse av barnehageledere. Disse kodegruppenes funn er drøftet i lys av teori om verdibevisst ledelse, relasjonsledelse, nær/ledelse, omsorgsledelse og debrief som verktøy for bearbeiding og utvikling.
Oppgavens konklusjon presenteres gjennom en modell for omsorgsledelse, som bygger på Per Isdals (2017, s. 206-207) COS-modell for hjelpere. Her konkluderes det med at barnehageledere, i arbeidet med å møte medarbeidere som opplever emosjonelle belastninger i sitt arbeid, praktiserer en ledelse der nærhet til personalet er viktig med tanke på relasjonsbygging og dialog med den enkelte. Dette danner utgangspunktet for å komme i posisjon til å ivareta medarbeidere. Videre er ledere bevisste på å forsøke å tette det opplevde gapet mellom krav og ressurser, da personalet ofte stiller høye forventninger til seg selv. Når hendelser gir sterke emosjonelle inntrykk er debrief en metode som tas i bruk, det er likevel varierende grad av systematikk knyttet til dette. Undersøkelsen konkluderer også med at inntrykkene barnehageledere utsettes for i møtene med medarbeideres belastninger påvirker barnehagelederne emosjonelt. De har derfor, i likhet med sine medarbeidere, behov for støtte i ivaretakelsen av seg selv.