Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis
Original version
Iversen, W. H. (2018). Å gjøre strategi: En case-studie av en barnehageleders arbeid med strategi i praksis. (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole.Abstract
Prosjektets problemstilling er; Hvordan gjør en barnehageleder strategi? Lederrollen i barnehagen har vært i endring de siste tiårene og det er et økt behov for utadrettet ledelse og strategisk ledelse. Barnehagelederen må jobbe mer målrettet og tettere opp mot interessenter utenfor barnehagen som myndigheter og eiere. I tillegg må de også jobbe mer målrettet innad i barnehagen som følge av et økt fokus på kvalitet i barnehagen og at barnehagen skal være en lærende barnehage. Jeg ønsker å se på hvordan dette gjøres i praksis.
Jeg har gjennomført en case-studie av en barnehageleder hvor målet har vært å se hvordan hun jobber med strategi i hverdagen. De metodene jeg har brukt er skygging, intervju og dokumentanalyse.
Som et rammeverk for analysen har jeg brukt teorier fra forskningsfeltet «strategi i praksis» med et fokus på begrepene Strategisk metode, strategiske prosesser og strategiske deltakere. På bakgrunn av disse har jeg utviklet tre forskningsspørsmål; «Hvilke strategiske metoder er tilgjengelige for barnehagelederen?», «Hvilke strategiske prosesser bruker barnehagelederen?» og «Hvilke strategiske deltakere er inkludert i barnehagelederens strategiske arbeid?».
Jeg har gjennom prosjektet gjort mange funn som belyser problemstillingen. Jeg ser at barnehagelederen har tilgang på mange ulike strategiske metoder og prosesser og jeg har identifisert ulike strategiske deltakere i arbeidet. Gjennom analysen har jeg sett på styringen av det strategiske arbeidet til barnehagelederen ut fra myndighets- og eiernivå, og på hvilke strategiske perspektiver det strategiske arbeidet kan sees gjennom. Jeg har også gått inn på enkelte strategiske praksiser som enten er typiske for barnehagesektoren eller som skiller seg spesielt ut i denne casen. Mine funn peker mot et stort handlingsrom for barnehagelederen i det strategiske arbeidet. De peker også mot et behov for bevisst bruk av de verktøyene hun har, for å stimulere til deltakelse i strategiarbeidet fra flere interessenter på en mest mulig effektiv måte.