De yngste barnas medvirkning og undring
Abstract
Undring er et begrep vi finner i FNs barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen. Dette viser til at barnehager er pålagt å tilrettelegge og gi rom for barns undring i barnehagehverdagen. Derfor har de ansatte et ansvar for å oppdage og møte barnas undring, tanker og uttrykk på en god måte. I rammeplanen står det at personalet skal «støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet, læringslyst og tiltro til egne evner» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 16). Det rammeplanen sier om undring her går hånd i hånd med barns medvirkning. Personalet skal oppdage og støtte det barna selv blir opptatt av og undrer seg over. Barn har ikke like mange erfaringer som oss voksne. De lurer på og undrer seg over hvordan verden og ting fungerer. Derfor er det viktig at de voksne har evnen til å se verden gjennom barnas øyne og møte undringen med en nysgjerrig og anerkjennende holdning.
På bakgrunn av dette endte jeg med problemstillingen:
«Hvordan kan de voksne i barnehagen møte og anerkjenne de yngste barnas undring?»