Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 600-619 of 1215
-
"Jeg føler jeg står litt sånn imellom". Studenters grensekryssinger i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelens hensikt er å bidra til økt innsikt i faktorer som har betydning for at barnehagen skal fungere som læringsarena for studenter ved arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). ABLU-studenter arbeider i ... -
"Jeg tror vi lagde den der musikken". Et posthumanistisk perspektiv på pedagogisk ledelse av/for/med barn og foreldres demokratiske deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2020-10)Jeg har gjennom denne masteroppgaven forsøkt å få øye på hva kan oppstå i møte mellombarn, foreldre, pedagoger og pedagogisk dokumentasjon, og hva den pedagogiske dokumentasjonen bidrar med. Gjennom et posthumanistisk ... -
Jeg vil også si noe … bare ikke høyt!
(Bachelor thesis, 2023)Personalet har et ansvar om å gi alle barn mulighet til å medvirke i sin egen hverdag i barnehagen. Inn i en hektisk barnehagehverdag er det mye som skal gjøres, mange som skal prate med hverandre og rutiner som skal følges. ... -
Jenter med ASF – forsvunnet i mengden
(Master thesis, 2022)Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ... -
Jon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekst
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen løfter frem perspektiv knyttet til uformelle møter i en fortelling. Gjennom å undersøke hvordan slike samspill kan åpne transformative prosesser for både barn og voksen søker artikkelen å bidra med kunnskap om ... -
Ka tegne du?
(Bachelor thesis, 2023)I Rammeplanens avsnitt om kunst, kultur og kreativitet står det presisert at «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få ... -
«Kan jeg se på tissen din?»: Barns seksualitet
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan uttrykker barn sin seksualitet i barnehagen og hvordan kan personalet forholde seg til dette? -
Kari Trestakk : en tverrkunstnerisk forestilling med lek og interaksjon
(Chapter, 2017)Som en videreføring av et par tidligere samarbeidsprosjekt i Svartlamoen barnehage (2007-2008) begynte Kari Trestakk som et kunstnerisk utviklingsarbeid i 2011 [...] Det kunstneriske utviklingsarbeidet tok utgangspunkt i ... -
Kartlegging av hendelser og ulykker som medfører skade på barn i barnehage
(Research report, 2013-02)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehage-lærerutdanning gjennomført en kartlegging av hendelser og ulykker som medfører skade på barn i barnehage. Prosjektet ble gjennomført fra ... -
Kartlegging i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom mine praksisperioder har jeg blitt introdusert for kartleggingsverktøy, og jeg har erfart at det er ulikt hvordan de blir tatt i bruk i barnehagen. Derfor ønsker jeg å undersøke hvilken bevissthet barnehagelærerne ... -
Kartlegging i barnehagen: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med bruk av kartleggingsverktøy i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)Den norske barnehagemodellen blir beskrevet som barnesentrert og med fokus på en helhetlig tilnærming til læring og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I denne modellen blir barn betraktet som kompetente individer, ... -
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
(Chapter, 2017)Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ... -
Key factors in facilitating collaborative research with children: A self-determination approach
(Peer reviewed; Journal article, 2022)User involvement in research has gained increased attention in recent decades. However, there is a lack of studies involving children as co-researchers, and particularly uncertainty regarding how to facilitate this type ... -
Kindergarten Children’s Perception about the Ecological Roles of Living Organisms
(Journal article, 2020)Young children will inherit the biosphere; therefore, it is crucial that they recognize the importance of all living organisms based on their intrinsic value and ecosystem function, not only on their “cuteness”. However, ... -
Kindergarten Student Teachers' Knowledge Regarding Crucial Environmental Challenges
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Global warming and a decline in pollinating insects are among the most crucial challenges today and a sufficient degree of scientific literacy is required for citizens in order to understand these issues and take action ... -
Kindergarten Teacher Students’ Knowledge Regarding Crucial Environmental Challenges
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Global warming and a decline in pollinating insects are among the most crucial challenges today and a sufficient degree of scientific literacy is required for citizens in order to understand these issues and take action ... -
Kindergartens: inclusive spaces for all children?
(Peer reviewed; Journal article, 2021-07-09)Norwegian Kindergartens are seen as one of the most important social infrastructures for all children below five years. Kindergarten attendance is a legal right for children from the age of one year in Norway, and consequently ... -
Kjenn musikken og se rytmen
(Bachelor thesis, 2023)De fleste hørselshemmede barn går nå i vanlig barnehage og det er stor sannsynlighet for at vi som barnehagelærer vil møte på barn med hørselshemming. Det er vanskelig å vite antallet hørselshemmede barnehagebarn i Norge, ... -
Kjente støtten din fra venstre i dag
(Master thesis, 2018)Styrerrollen i et oppvekstsenter – møtet mellom enhetsleder og styrer – et øyeblikks/potensialitets/bilde av en (barnehage)ledelse i bevegelse -
Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen: hva sier et utvalg barnehagelærere om kjærlighet som profesjonsutøvelse om arbeidet med de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva sier et utvalg barnehagelærere om kjærlighet som profesjonsutøvelse i sitt arbeid med de yngste barna i barnehagen