Kjenn musikken og se rytmen
Abstract
De fleste hørselshemmede barn går nå i vanlig barnehage og det er stor sannsynlighet for at vi som barnehagelærer vil møte på barn med hørselshemming. Det er vanskelig å vite antallet hørselshemmede barnehagebarn i Norge, men uansett er det viktig at personalet i barnehagen gir barna gode muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktivitet (Hjelmervik, 2021, s.183-184). I rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.40) står det at «barnehagen skal inkludere barn som mottar spesialpedagogisk hjelp i barnegruppen og det allmennpedagogiske tilbudet». Dette betyr at barn med hørselshemming skal inkluderes inn i musikkaktivitetene, som er en del av det allmennpedagogiske tilbudet. Gjennom praksis, jobb i barnehage og studietiden ser jeg hvor viktig musikken er, og hvilken betydning det har for barna. Musikk er samlende og noe alle barn kan delta i, hvor det skapes felleskap. Målet med bacheloroppgaven er å sette søkelys på inkludering av barn med hørselshemming i musikkaktiviteter. Det å skrive en bacheloroppgave om et fagfelt som ikke er skrevet så mye om vil bli interessant og lærerikt. Min problemstilling formulert i denne bacheloroppgaven er følgende: Hvordan kan barnehagen inkludere barn med hørselshemming i musikkaktiviteter?