Jeg vil også si noe … bare ikke høyt!
Abstract
Personalet har et ansvar om å gi alle barn mulighet til å medvirke i sin egen hverdag i barnehagen. Inn i en hektisk barnehagehverdag er det mye som skal gjøres, mange som skal prate med hverandre og rutiner som skal følges. Ofte føler man ikke at man strekker til og rekker å se alle barna.
Gjennom de ulike praksisperiodene og undervisning knyttet til utdanningen og fra å arbeide selv i barnehagen, har jeg ofte hørt om de utagerende barna i barnehagen. Men ikke like ofte om de barna som ikke tar like stor plass inn i barnegruppen.
Jeg ville skrive om de med stillere atferd inn i barnehagen, og hvordan de fikk være med på å medvirke sin egen hverdag i barnehagen. Jeg ble nysgjerrig på å se de ulike erfaringene pedagogiske lederne har mot å la de yngste barna med stille atferd medvirke Jeg ønsker å løfte fram hvordan de arbeider og hva som fungerer, samt om det er noen utfordringer som man kan kaste lys på for å arbeide imot. Etter mye arbeid endte jeg opp med problemstillingen: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med å tilrettelegge for at de yngste barna med stille atferd får medvirke i egen barnehagehverdag?