Kartlegging i barnehagen
Abstract
Gjennom mine praksisperioder har jeg blitt introdusert for kartleggingsverktøy, og jeg har erfart at det er ulikt hvordan de blir tatt i bruk i barnehagen. Derfor ønsker jeg å undersøke hvilken bevissthet barnehagelærerne har om bruk av dem. Jeg har en førforståelse for at bruk av kartleggingsverktøy står i kontrast til det Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017, s. 37) understreker om at observasjoner og vurderinger av barn skal ta utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger (Kunnskapsdepartementet, 2017). Derfor ønsker jeg å undersøke dette nærmere, og kanskje få en bredere innsikt og utvide min førforståelse om kartlegging i barnehagen.
Kartlegging av barn i barnehagen er et viktig, og stort tema. I arbeidet med å lage en problemstilling har jeg vært nødt til å avgrense, og jeg har justert den underveis. Innledningsvis skrev jeg om debatten omkring kartlegging, og på bakgrunn av erfaringer fra praksis ønsker jeg å undersøke hva fagfolket selv legger i begrepet kartlegging, og hvilken bevissthet de har om bruk av kartleggingsverktøy i barnehage. Min problemstilling falt derfor på:
«Hvilken bevissthet har barnehagelærere om bruk av kartleggingsverktøy i barnehagen?»