Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 355-374 of 810
-
Ibsen's two versions of The burial mound. A comparison of the stage directions of the two versions of the play
(Journal article; Peer reviewed, 2015)In this article I compare and discuss the differing stage directions of the two versions of Ibsen’s play The Burial Mound. Furthermore, I explore how the variance regarding the stage directions of the two versions of the ... -
Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years
(Journal article; Peer reviewed, 2017)While research has investigated risk-taking in play for children from the age of four years upwards, less is known of risky play with children under four years. A small-scale observational study with children from five ... -
IKT & pedagogisk dokumentasjon: hvordan få inn barns synsvinkel?
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan en barnehage få fram barns perspektiv i pedagogisk dokumentasjon som bidrar til godt foreldresamarbeid? -
IKT og småbarn
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan IKT brukes pedagogisk med 1–3 åringene? -
Illustratør i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan jeg som illustratør involvere barna i utformingen av en bildeserie? -
The impact of social media use on appearance self-esteem from childhood to adolescence – A 3-wave community study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Social media users are extensively exposed to photographs displaying idealized self-presentations. This poses a potential threat to youth’s appearance self-esteem, but the negative impact may depend upon types ... -
Implementering av rammeplan
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Pedagogisk leders rolle i implementeringsarbeidet. -
Injuries in Norwegian early childhood and care (ECEC) institutions
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Children’s play and exploration involves risk and a possibility for being injured. Early childhood and care institutions (ECECs) should provide children with physical challenges in a safe environment. Over the past years, ... -
Inkludering av barn i forberedelser til turdag
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan inkluderer 5 forskjellige barnehager barna i forberedelsene til en turdag? -
Inkludering av barn med autisme i barnehagens utelek: "Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for inkludering av barn med autisme i uteleken"
(Bachelor thesis, 2020)Å komme frem til en målbar problemstilling innenfor temaet har ikke vært enkelt. Siden barn med autisme er like forskjellige som alle andre barn finnes det ingen fasitsvar på hvordan det går an å tilrettelegge for god ... -
Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek: pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging for alle barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsker, som jeg allerede har vært inne på, å få mer kunnskap om hvordan man som pedagogisk leder kan tilrettelegge for inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek. Inkludering er komplekst, men ... -
Inkludering av barn med hørselshemming i barnegruppen
(Bachelor thesis, 2021)Jeg ønsker å få et innblikk i hvordan det arbeides med barn med nedsatt hørsel i barnehagen, og hvordan man i praksis kan arbeide for å inkludere disse barna i barnegruppa og skape et fellesskap. Dermed er problemstillingen ... -
Inkludering av barn med hørselshemming i barnehagen: Pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder tilrettelegge for at barn med hørselshemming i barnehagen blir inkludert i barnegruppa? -
Inkludering av flerspråklig barn i lek
(Bachelor thesis, 2021)I møte med flerspråklige barn i praksis fikk jeg erfaringer med at det kan være utfordrende å delta i fellesskapet og lek når de ikke snakker fellesspråket. Jeg landet derfor på inkludering av flerspråklig barn i lek som ... -
Inkludering av flerspråklige barn i leken: hva gjør pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i leken?
(Bachelor thesis, 2020)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at barnehagen skal bruke mangfold som ressurs og inkludere alle barn uansett bakgrunn, språk, etnisitet, kjønn og funksjonsevne. Barn som er flerspråklige ... -
Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre
(Bachelor thesis, 2021)Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ... -
Inkludering for barn med fysiske funksjonsnedsettelser i uteleken
(Bachelor thesis, 2021)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder legge til rette for at barn med fysisk funksjonsnedsettelse blir inkludert i uteleken? -
Inkludering i lek for barn med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2021)Spesialpedagoger har en viktig rolle i å tilrettelegge for at barna de jobber med opplever inkludering i lek. Tidligere undersøkelser viser at barn med nedsatt funksjonsevne ikke blir inkludert i like stor grad som barn ... -
Inkludering i lek på alle aldersnivå
(Bachelor thesis, 2021)Det skjer ekskludering i barnehagen på grunn av mye forskjellig. Enten så er det fordi de andre barna ikke liker å leke med det barnet, eller så er det fordi barnet gjør ting de andre ikke liker, barnet gråter mye, og det ... -
Inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke forståelser, erfaringer og holdninger kan gjenfinnes blant barnehagelærere knyttet til arbeidet med inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen? Har jeg forsøkt å få mer innsikt ...