Sang og flerspråklighet
Abstract
Gjennom tre år ved Dronning Maud Minne Høgskole, fordypningen mangfoldig språkmiljø, samt praksis har jeg fått særlig øynene opp for flerspråklighet. Gjennom et endrings- og utviklingsarbeid i tredjeårspraksis der jeg fokuserte på språk og musikk, observerte jeg flere flerspråklige barn som hadde utfordringer med det norske språket. Etter arbeid med ulike sanger fikk jeg selv observere flere barn som nesten ikke kunne snakke norsk, som etter hvert kunne si mange nye ord. Dette opplevde jeg som svært interessant, og som resulterte i at en gnist ble tent i meg, som igjen gjorde at jeg ønsket å kombinere disse temaene. I tillegg har det vært en økning på 4,6 prosent fra 2017 til 2018 på hvor mange minoritetsspråklige barn det er i barnehagen (Utdanningsdirektoratet, 2019). Denne økningen kommer til å fortsette, noe som gjør denne bacheloroppgaven aktuell. Selv om det er veldig aktuelt og viktig nå, kan det se ut til at det blir særlig viktig i fremtiden, da barnehagene blir mer og mer mangfoldig.
Musikk er også en faktor som blir trukket frem som barnehagen skal bruke i arbeidet med fagområdene i Rammeplanen. Med tanke på at et av temaene mine er flerspråklighet er det nærliggende å bevege seg til fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst i Rammeplanen. Under fagområdet står det blant annet at barna skal møte ulike språk gjennom sanger, og at de skal få videreutviklet sin begrepsforståelse, samt bruke et variert ordforråd (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 48).
Basert på opplevelsen jeg hadde i tredjeårspraksis, samt min interesse for sang og flerspråklighet ble problemstillingen min:
«Hvordan bruker barnehagelærere sang i møte med flerspråklige barn? Og hvordan kan dette bidra til de flerspråklige barnas norsklæring?»