Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 806-825 of 1141
-
Oppstart i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: På hvilken måte kan pedagogisk leder legge til rette for at små barns behov for tilknytning blir ivaretatt i oppstartsperioden? -
Organisasjonskultur i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er sluttresultatet av et masterprosjekt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan vil endring i organisasjonskulturen påvirke pedagogenes rammebetingelser for ledelse?» Ledelse i barnehagen har ... -
Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen : ordninger, begrunnelser og dilemmaer
(Chapter, 2017)Barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har ifølge lov om barnehager en juridisk rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp i barnehage handler både om omfang og innhold og kan organiseres på ulike måter. Dette kapitlet ... -
Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)This article explores the current situation of outdoor play for children in Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) in Norway. The main objective is to discover how Sámi ECEC practices contribute to ... -
Overgang Barnehage - Skole: Hvordan tilrettelegger samarbeidet mellom barnehage og skole for en trygg og god overgang?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger samarbeidet mellom barnehage og skole for en trygg og god overgang? -
Overgang barnehage-skole
(Bachelor thesis, 2022)Et godt læringsløp for barn kan blant annet realiseres gjennom et kontinuerlig samarbeid mellom barnehage og skole, der personalet har kjennskap til hverandres praksiser. Møter mellom de ulike nivåene i utdanningssystemet ... -
Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ... -
Overgang fra barnehage til skole: inkludering av foreldre i overgangen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagen og skolen med inkludering av foreldre i overgangen? -
Overgangen barnehage - skole for minoritetsspråklige barn
(Bachelor thesis, 2021)Etter at jeg fant ut hvilket tema jeg skulle skrive om, gikk det ikke lang tid før problemstillingen også var på plass. I prosessen mot problemstillingen, gikk jeg gjennom flere offentlige dokumenter som omhandler overgangen ... -
Overgangen barnehage skole – trygge relasjoner
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere skape trygge relasjoner i overgangen barnehage skole? -
Overgangen fra barnehage til SFO: Hvordan tilrettelegger SFO-leder for overgangen fra barnehagen til skole, med fokus på de første ukene i SFO?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger SFO-leder for oppstarten av de første to ukene før skolestart? -
Overgangen fra barnehage til skole: på hvilke måter legger barnehage og skole til rette for trygghet i barns overgang til skolen?
(Bachelor thesis, 2020)I overgangen fra barnehage til skole går barn fra å være eldst til yngst, og de må forholde seg til et nytt fysisk miljø, men også til et nytt sosialt nettverk og en ny kultur. Som barnehagelærer har man et lederansvar for ... -
Overgangen fra barnehagen til skolen: Barnehagelærerens tilrettelegging av lek og læring i det siste året i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for dette bachelorprosjektet er overgangen fra barnehage til skole fordi jeg ønsket mer kompetanse om barnehagelærerens rolle for pedagogisk arbeid i det siste året i barnehagen. Temaet ble til etter at jeg leste ... -
The Paradox of Documentation in Early Childhood Special Education in Finland and Norway: Exploring Discursive Tensions in the Public Debate.
(Peer reviewed; Journal article, 2023-05)A child’s right to special educational support is often ensured through documentation, which, as an institutional practice, is consequential. We explore documentation as a policy solution in Finnish and Norwegian early ... -
Parents of children with disabilities in Swaziland challenges and resources in a resilience perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article explores how resilience is built into everyday life and how protective factors are used as tools of resilience by parents of children living with disabilities in Swaziland with particular attention given to ... -
Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen analyserer Erlend Loe og Alice Bjerknes Lima de Farias bildebok Rumpemelk fra Afrika (2012). Her foretar vi en tematisk analyse av det imaginære Afrika som presenteres gjennom hovedpersonens Afrika-reise. ... -
På hvilken må te kån musikk bidrå til et godt psykososiålt miljø i bårnehågen?
(Bachelor thesis, 2022)Musikk har vært med meg hele veien, helt siden jeg var liten. Jeg har selv sunget i kor, gått på dansing innenfor forskjellige sjangre og jeg har en far som driver med musikk. Så for meg har musikk vært en stor og viktig ... -
På hvilken måte kan barn med autisme ha nytte av musikk i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Fra starten var jeg bevisst på at jeg ville velge en oppgave som omhandlet musikk på grunn av tidligere erfaringer. Ifølge rammeplanen for barnehagen skal de ansatte motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, ... -
På hvilken måte opplever barn risiko i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: På hvilken måte opplever barn risiko i barnehagen? -
PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ...