På hvilken måte kan barn med autisme ha nytte av musikk i barnehagen?
Abstract
Fra starten var jeg bevisst på at jeg ville velge en oppgave som omhandlet musikk på grunn av tidligere erfaringer. Ifølge rammeplanen for barnehagen skal de ansatte motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Det er stor variasjon på hvor mye musikk som blir brukt i ulike barnehager, der noen bruker det jevnlig, mens andre bruker det mer sjeldent. Samtidig som jeg synes det er interessant å forske på musikk, er det også spennende å gå inn på temaet spesialpedagogikk. Dette gjelder både hvordan og hvor mye musikk som blir brukt sammen med barna som trenger spesiell tilrettelegging, men også hvordan det kan bli brukt og om det kan være noen positive effekter av musikkbruken. I rammeplanen for barnehagen står det at barnehagen skal sørge for at barn som mottar spesialpedagogisk hjelp, inkluderes i barnegruppen og i det allmennpedagogiske tilbudet (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.40).
På bakgrunn av dette har jeg valgt meg ut denne problemstillingen; “På hvilken måte kan barn med autisme ha nytte av musikk i barnehagen”