Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom
Abstract
Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys på hvordan foreldre erfarer sin deltakelse i samarbeidet, og hvordan de opplever at barnehagen og skolen legger til rette for en god overgang. Studien kan ha en overføringsverdi for overgangen fra barnehage til skole for barn med andre funksjonsnedsettelser. Med bakgrunn i dette er følgende problemstilling utformet: «hvilke erfaringer har tre foreldre med samarbeid om overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom?».
Studien avgrenses til foreldres erfaringer med medvirkning i foreldresamarbeidet og tilretteleggingen av barnets faglige tilbud i overgangen, med vekt på et spesialpedagogisk perspektiv. For å få innsikt i foreldrenes erfaringer er det benyttet en kvalitativ tilnærming, med et fenomenologisk hermeneutisk vitenskapsteoretisk rammeverk. Tre semi-strukturerte dybdeintervju med tre foreldre la grunnlaget for empirien, som ble analysert gjennom en tematisk analyse. Gjennom analysen ble det utarbeidet tre hovedtemaer: «foreldresamarbeid i overgangen», «sammenheng og kontinuitet i det spesialpedagogiske tilbudet» og «foreldrenes erfaringer».
Studiens funn gir innsikt i hvordan foreldrene har erfart samarbeidet i overgangen fra barnehage til skole. Av foreldrenes erfaringer fremkommer det at er lite rom for foreldremedvirkning i samarbeidet med både barnehage og skole, og at det er store brudd på kontinuitet og sammenheng i overgangen. Videre funn viser at dette har ført til endringer i noen av foreldrenes holdninger. Funnene tyder på et behov for videre forskning på studiens tema, for å forbedre praksis rundt overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom.