Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLyngseth, Else Johansen
dc.contributor.advisorPettersen, Marit
dc.contributor.authorLandsvik, Hege
dc.date.accessioned2023-07-14T09:58:31Z
dc.date.available2023-07-14T09:58:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078886
dc.description.abstractDenne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys på hvordan foreldre erfarer sin deltakelse i samarbeidet, og hvordan de opplever at barnehagen og skolen legger til rette for en god overgang. Studien kan ha en overføringsverdi for overgangen fra barnehage til skole for barn med andre funksjonsnedsettelser. Med bakgrunn i dette er følgende problemstilling utformet: «hvilke erfaringer har tre foreldre med samarbeid om overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom?». Studien avgrenses til foreldres erfaringer med medvirkning i foreldresamarbeidet og tilretteleggingen av barnets faglige tilbud i overgangen, med vekt på et spesialpedagogisk perspektiv. For å få innsikt i foreldrenes erfaringer er det benyttet en kvalitativ tilnærming, med et fenomenologisk hermeneutisk vitenskapsteoretisk rammeverk. Tre semi-strukturerte dybdeintervju med tre foreldre la grunnlaget for empirien, som ble analysert gjennom en tematisk analyse. Gjennom analysen ble det utarbeidet tre hovedtemaer: «foreldresamarbeid i overgangen», «sammenheng og kontinuitet i det spesialpedagogiske tilbudet» og «foreldrenes erfaringer». Studiens funn gir innsikt i hvordan foreldrene har erfart samarbeidet i overgangen fra barnehage til skole. Av foreldrenes erfaringer fremkommer det at er lite rom for foreldremedvirkning i samarbeidet med både barnehage og skole, og at det er store brudd på kontinuitet og sammenheng i overgangen. Videre funn viser at dette har ført til endringer i noen av foreldrenes holdninger. Funnene tyder på et behov for videre forskning på studiens tema, for å forbedre praksis rundt overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleOvergang fra barnehage til skole for barn med Downs syndromen_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie av hvordan foreldre erfarer samarbeidet med barnehagen og skolen i overgangen mellom de to arenaeneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderHege Landsviken_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal