PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn
Abstract
Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske forskningsprosjekt innenfor interaktive dramaturgier i scenekunst for og med barn. PÅ SPILL! er en improvisasjonsperformance for og med barn, utviklet spesielt for de eldste barna i barnehagen: 4-6-åringene. Performancen er i både innhold og form designet som en utforskning og iscenesettelse av en åpen, improvisert, medskapende og deltakende dramaturgi. Kunstnerisk forskningspraksis, a/r/tografi og intra-aktiv teori er metoder og metodologiske framkomstmiddel for prosjektet. Hendelser fra PÅ SPILL! analyseres med Hellevi Lenz Taguchis (2012) tre lesninger være-i-verden, være i diskurs og være-del-av-verden, som er basert på Karen Barads (2017) agentiske realisme. Kunnskapen disse lesningene produserer er anvendes videre som en egen intra-aktiv dramaturgisk metode og tenking for videre kunsterisk utvikling av PÅ SPILL! Som kunsterisk konsept og hendelse. Dette innebærer å se barn, scenekunstner, rom, tid, materialitet og diskurser som likeverdige menneskelige og ikke-menneskelige agenter, som alle har handlekraft i de performative intra-aktive samspillene. Dermed blir PÅ SPILL! en intra-aktiv dramaturgisk metode for perfomative hendelser.