Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 240-259 of 1143
-
Den pedagogiske lederen i samarbeidet om ledelse: en kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere operasjonaliserer egen rolle og ansvar i samarbeidet om ledelse av barnehagen
(Master thesis, 2018)Fra innledningskapitlet: I barnehagens ledelsesstruktur utgjør de pedagogiske lederne, styreren og avdelingsleder eller fagleder barnehagens lederteam som samarbeider om ledelse av barnehagen. Samarbeidet om ledelsesprosesser ... -
Den semantiske utviklingens betydning for læring ved overgangen fra barnehage til skole
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan påvirkes barns læring gjennom første skoleår av deres begrepsforståelse og ordforråd ved skolestart? -
Den tradisjonelle sang- og danseleken
(Bachelor thesis, 2023)Dans i barnehage består som en del av en musikkstund eller en kroppslig aktivitet, men veldig sjelden som en aktivitet i seg selv. I Rammeplan for barnehagen under fagområdet “Kunst, kultur og kreativitet” står det at ... -
Den trygge tilknytningen og dens viktighet
(Bachelor thesis, 2023)Med forankring i Rammeplan (2017) skal personalet sørge for at alle barn opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen. Personalet skal møte alle barn med åpenhet, varme og interesse og vise omsorg for hvert enkelt ... -
«Den trygge voksen»
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har brukt min egen barndom som grunnlag for utforming og valg av problemstilling. Fra barndommen har jeg tydelige minner fra samspill med en trygg voksen, der lek og humor var drivende. Mange av mine voksen-relasjoner ... -
Det digitale foreldresamarbeidet
(Bachelor thesis, 2022)Jeg var tidlig klar på hva jeg ville ha fokus på i bacheloroppgaven. Tematikken i oppgaven er det digitale foreldresamarbeidet, og på bakgrunn av det har jeg formulert en problemstilling. Å skulle formulere en objektiv ... -
Det er aldri barnet du skal forandre, det er pedagogen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilken betydning har personalets kompetanse for minoritetsbarn som kan få en utagerende atferd når de ikke deler språk i lek/samhandling med andre? -
"Det er artigere å synge til sangkort enn Youtube": Hvordan er barnehagelæreres forhold til musikkarbeid i barnehagen ved bruk av streamet musikk kontra å synge og spille med barn?
(Bachelor thesis, 2020)I løpet av mine tre studieår og tre praksisperioder, pluss vikarjobb i barnehage har jeg fått ulike erfaringer med bruken av musikk i barnehagen. Jeg syns det har vært interessant å sett hvordan de ulike barnehagene jobber ... -
Det er atferden til barnet som er utfordrende, ikke barnet
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med dette prosjektet er å få økt kunnskap om barn med utfordrende atferd. Ved å rette fokus på tematikken, vil jeg selv kunne få større fagkunnskap, men de ansatte i barnehagen kan også bli mer bevisste seg selv ... -
Det er bare på liksom altså
(Bachelor thesis, 2021)To barn på 5 år leker at de har skadet seg og må på sykehuset. Jeg observerer dette og blir med i leken etter hvert som den utspiller seg. «Å nei, må dere på sykehuset?» sier jeg til barna. Barna ser på hverandre, før de ... -
Det er den jobben vi har, selv om det er vanskelig, og man kan ikke gjemme seg
(Bachelor thesis, 2021)Tematikken i denne oppgaven omhandler barnehagelærerens opplevelse i saker hvor man er bekymret for barns omsorgssituasjon. For å få innblikk i dette har jeg intervjuet to barnehagelærere i to ulike barnehager, hvor begge ... -
"Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt". Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents an interview study with seven parents with migration backgrounds who have children in Early Childhood Education and Care institutions (ECEC). It highlights the parents’ experiences related to their ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig: hvilken betydning har personalets holdninger og kompetanse for om barn med utagerende atferd opplever mestring i hverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Alle barn har rett til å bli møtt med respekt, forståelse og omgivelser rundt dem som respekterer dem for den de er. Vi er alle ulike, og våre forutsetninger og behov har store variasjoner. Likevel har alle barn rett til ... -
Det inkluderende barnefellesskapet
(Bachelor thesis, 2022)løpet av de siste tre årene på DMMH har vi vært gjennom utallige interessante og viktige temaer. Å skulle velge ut bare ett for å skrive om i denne oppgaven virket først som en umulig avgjørelse, men det er flere grunner ... -
Det nytter ikke å si ifra, de gjør ikke noe uansett: Hva kan barnehagelæreren gjøre for å skape et psykososialt miljø som forebygger mobbing i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva kan barnehagelæreren gjøre for å skape et psykososialt miljø som forebygger mobbing i barnehagen?» -
Det setter spor...
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan bør voksne møte de ulike følelsene de yngste barna mellom ett og tre år viser i barnehagen? -
Det siste året i barnehagen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvilke diskurser som preger barnehagelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene, og hvordan disse kan komme til uttrykk gjennom barns egne tanker om å være eldst ... -
Det spesielle rommet
(Master thesis, 2022)Lærers relasjonskompetanse og evne til å danne trygge relasjoner til elevene er en sterk faktor når det kommer til elevers læring, trivsel, sosial kompetanse og et godt klassemiljø. Elever som sliter med utageringsproblematikk ... -
«Det viktigste av alt er å se barnet» : en kvalitativ studie om psykisk helse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man arbeide i barnehagen for å gi barna en god psykisk utvikling? Med spesielt fokus på anerkjennelse av mangfold -
“Det æ alltid gjør i forhold til musikk og sang … Eller, søng gjør vi jo heile tia"
(Bachelor thesis, 2023)Etter tre studieår som barnehagelærerstudent, har jeg erfart i praksis og jobb, at det er tydelige likheter og ulikheter på hvordan barnehagelærere jobber med musikk. Det interesserer meg hvordan pedagoger tar ulike valg ...