Den pedagogiske lederen i samarbeidet om ledelse: en kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere operasjonaliserer egen rolle og ansvar i samarbeidet om ledelse av barnehagen
Original version
Joa, C. (2018). Den pedagogiske lederen i samarbeidet om ledelse: en kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere operasjonaliserer egen rolle og ansvar i samarbeidet om ledelse av barnehagen. (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole.Abstract
Fra innledningskapitlet:
I barnehagens ledelsesstruktur utgjør de pedagogiske lederne, styreren og avdelingsleder eller fagleder barnehagens lederteam som samarbeider om ledelse av barnehagen. Samarbeidet om ledelsesprosesser inneholder en kontinuerlig utvikling av barnehagen som organisasjon, med et fokus på utvikling, endring og læring. Samarbeidets grunnstein er utøvelsen av barnehagens samfunnsmandat som inneholder omsorg for barn hvor lek og uformell læring inngår. Kvalitetsbegrepet og arbeidet med å sikre barnehagens kvalitet er blitt en sentral del av barnehagens ledelsesarbeid. Hvilke ledelsesoppgaver er det den pedagogiske lederen utfører i barnehagen, og på hvilken måte inngår disse i det felles samarbeidet om ledelse av barnehagen som organisasjon? Hva er den pedagogiske lederens rolle i ledelsesprosessene i barnehagen? Dette er sentrale spørsmål når det gjelder de pedagogiske ledernes rolle og ansvar i ledelsesarbeidet. Styrerrollen har vært viet økt oppmerksomhet når det gjelder lederutvikling, mens den pedagogiske lederrollen ikke har vært gjenstand for samme fokus. Forskningen gjenspeiler også dette, barnehageledelse er i stor grad sentrert om styrerrollen, og det er i mindre grad forsket på den pedagogiske lederrollen og i hvilken grad den pedagogiske lederen fungerer som sentral aktør i samarbeidet om ledelse av barnehagen (Børhaug og Lotsberg, 2014).
Denne oppgaven bygger på en casestudie som tar utgangspunkt i de pedagogiske ledernes rolle og ansvar i samarbeidet om ledelse i barnehagen. Jeg har valgt et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming for å kunne få innblikk i de pedagogiske ledernes livsverden knyttet til opplevelser, erfaringer og kunnskap når det gjelder egen rolle i samarbeidet. Utgangspunktet for denne studien er semistrukturert intervju av seks pedagogiske ledere i tre forskjellige barnehager.
Problemstilling:
Hvordan operasjonaliserer pedagogiske ledere egen rolle og ansvar i samarbeidet om ledelse av barnehagen?