Det spesielle rommet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3033713Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Lærers relasjonskompetanse og evne til å danne trygge relasjoner til elevene er en sterk faktor når det kommer til elevers læring, trivsel, sosial kompetanse og et godt klassemiljø. Elever som sliter med utageringsproblematikk i skolen nyter godt av en trygg lærer/elev-relasjon noe som også medierer disse utfordringene. Banking Time er en metode for relasjonsdanning mellom lærer og elev, med uortodokse tilnærmelser til samspill som har vist gode resultater for å bygge relasjoner, men det mangler forskning på hva som gjør at metoden fungerer. Løgstrup er en nærhetsetisk filosof som kan belyse metoden ytterligere. Studien har hatt en hermenautisk innfallsvinkel og prosess der jeg har anvendt meg av intervju og dokumentanalyse. Jeg har intervjuet en lærer og spesialpedagog med bred erfaring med metoden og forstått hennes erfaringer lys av Løgstrup. Jeg har også gått nærmere inn og sett på hvordan metoden utspiller seg fra øyeblikk til øyeblikk. Dette har blitt forstått gjennom mine fortolkninger av Løgstrups perspektiver på mellommenneskelige etiske vekselvirkninger, samt formgivelse av menneskets adferd til et selv gjennom oppførsel, fra øyeblikk til øyeblikk. Ut ifra dette har jeg kommet fram til noen funn og forståelser:
Det fremkommer som viktig at en pedagog innehar et handlingsrom for etisk skjønn innenfor institusjonelle normer. Spesialpedagoger befinner seg i et spenningsfelt mellom egne etiske idealer og institusjonens normer og etikk. I møtet mellom disse oppstår det potensielt et handlingrom der etiske idealer kan eksistere. Vove seg frem er et begrep skapt av meg på bakgrunn av Løgstrups metafor som beskriver handlingsforløpet der vi synliggjør noe av oss selv og viser tillit. Potensielt er vove seg frem en bevegelse internt i mennesket, øyeblikket da mennesket åpner for å berøre og bli berørt. Videre forskning kan være å undersøke tilsvarende begreper i persepsjonspsykologi og nevrologisk og undersøke om vove seg frem kan påvises fysiologisk, mellom vove seg frem og resisliens, vove seg fem har sammenheng med tillit og det å bli gitt mellommenneskelig ansvar i interaksjoner, dette gjør det således til et interssant begrep å jobbe videre med i sammenheng med resiliensforskning.