Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 868-887 of 1220
-
Observasjones betydning i den profesjonelle praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen presenterer tre barnehagelæreres forståelse rundt observasjon, og hvordan de bruker observasjon i egen profesjonelle praksis. Fremstillingen er i hovedsak basert på ulike teoretiske tanker fra Michel ... -
Om fysiskmotorisk lek og inkludering : på hvilken måte kan fysiskmotorisk lek fungere som inkluderingsfaktor for flerspråklige barn?
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: På hvilken måte kan fysiskmotorisk lek fungere som inkluderingsfaktor for flerspråklige barn? -
Omsorg for sorg: tegning som hjelpemiddel for bearbeiding av sorg
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man legge til rette for at barn kan bearbeide sorg gjennom tegning? -
Omsorg i møte med de yngste barna i barnehagen: Man må være til stede i de øyeblikkene som er der, man må ha hodet sitt og hjerte sitt på plass, for kvalitet er en ferskvare og det kan vi aldri stoppe og arbeide med
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva legger personalet i begrepet omsorg og hvordan arbeider de med dette gjennom barnehagens rutinesituasjoner? -
Omsorgssituasjoner som vekker bekymring
(Bachelor thesis, 2021)I dagens samfunn går nesten alle barn mellom 1-5 år i barnehagen. Som ansatt i barnehage har vi daglig kontakt med barn og deres foreldre. Vi arbeider tett sammen med familier og arbeider for å ivareta barns lek, læring, ... -
Omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2021)Ved valg av problemstilling var jeg veldig opptatt av å se på hvordan de ansatte arbeider sammen for å skape trygghet for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt. I 2017 ble livsmestring og helse en del av barnehagens ... -
Oppleving av meistring hjå småbarn
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis kan barnehagen vere ein ressurs for meistringsopplevingar hjå dei minste barna? -
Oppstart i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: På hvilken måte kan pedagogisk leder legge til rette for at små barns behov for tilknytning blir ivaretatt i oppstartsperioden? -
Organisasjonskultur i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er sluttresultatet av et masterprosjekt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan vil endring i organisasjonskulturen påvirke pedagogenes rammebetingelser for ledelse?» Ledelse i barnehagen har ... -
Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen : ordninger, begrunnelser og dilemmaer
(Chapter, 2017)Barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har ifølge lov om barnehager en juridisk rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp i barnehage handler både om omfang og innhold og kan organiseres på ulike måter. Dette kapitlet ... -
Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)This article explores the current situation of outdoor play for children in Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) in Norway. The main objective is to discover how Sámi ECEC practices contribute to ... -
Overgang Barnehage - Skole: Hvordan tilrettelegger samarbeidet mellom barnehage og skole for en trygg og god overgang?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger samarbeidet mellom barnehage og skole for en trygg og god overgang? -
Overgang barnehage-skole
(Bachelor thesis, 2022)Et godt læringsløp for barn kan blant annet realiseres gjennom et kontinuerlig samarbeid mellom barnehage og skole, der personalet har kjennskap til hverandres praksiser. Møter mellom de ulike nivåene i utdanningssystemet ... -
Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ... -
Overgang fra barnehage til skole: inkludering av foreldre i overgangen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagen og skolen med inkludering av foreldre i overgangen? -
Overgangen barnehage - skole for minoritetsspråklige barn
(Bachelor thesis, 2021)Etter at jeg fant ut hvilket tema jeg skulle skrive om, gikk det ikke lang tid før problemstillingen også var på plass. I prosessen mot problemstillingen, gikk jeg gjennom flere offentlige dokumenter som omhandler overgangen ... -
Overgangen barnehage skole – trygge relasjoner
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere skape trygge relasjoner i overgangen barnehage skole? -
Overgangen fra barnehage til SFO: Hvordan tilrettelegger SFO-leder for overgangen fra barnehagen til skole, med fokus på de første ukene i SFO?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger SFO-leder for oppstarten av de første to ukene før skolestart? -
Overgangen fra barnehage til skole: på hvilke måter legger barnehage og skole til rette for trygghet i barns overgang til skolen?
(Bachelor thesis, 2020)I overgangen fra barnehage til skole går barn fra å være eldst til yngst, og de må forholde seg til et nytt fysisk miljø, men også til et nytt sosialt nettverk og en ny kultur. Som barnehagelærer har man et lederansvar for ... -
Overgangen fra barnehagen til skolen: Barnehagelærerens tilrettelegging av lek og læring i det siste året i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for dette bachelorprosjektet er overgangen fra barnehage til skole fordi jeg ønsket mer kompetanse om barnehagelærerens rolle for pedagogisk arbeid i det siste året i barnehagen. Temaet ble til etter at jeg leste ...