Observasjones betydning i den profesjonelle praksis
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2493972Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [176]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [141]
Originalversjon
Frønes, M. H. (2017). Observasjonens betydning i den profesjonelle praksis. Nordisk Barnehageforskning. 14(9), 1–13. 10.7577/nbf.1984Sammendrag
Denne artikkelen presenterer tre barnehagelæreres forståelse rundt observasjon, og hvordan de bruker observasjon i egen profesjonelle praksis. Fremstillingen er i hovedsak basert på ulike teoretiske tanker fra Michel Foucault, hvor det kliniske blikket er hovedinspirasjonen. Målet med artikkelen er å løfte frem barnehagelærernes perspektiv på observasjon i egen yrkeshverdag, inspirere barnehagelærere til å reflektere over sine egne opplevelser og meningsskaping knyttet til observasjon i barnehagen.