• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Publikasjoner fra Cristin - DMMH på utgivelsesdato 
  •   Hjem
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin - DMMH
  • Blar i Publikasjoner fra Cristin - DMMH på utgivelsesdato
  •   Hjem
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra Cristin - DMMH
  • Blar i Publikasjoner fra Cristin - DMMH på utgivelsesdato
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Publikasjoner fra Cristin - DMMH på utgivelsesdato

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-20 av 70

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Kennair, Leif Edward Ottesen (Peer reviewed; Journal article, 2011)
      This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ...
    • Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen 

      Åmodt, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      In recent years there has been a trend promoting "children’s right to participation". The point of departure for the article is qualitative data material collected from three day-care centres in Norway. The main objective ...
    • Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning 

      Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ...
    • Betwixt the Wild, Unknown and the Safe: Play and the Affordances of Nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway. 

      Stordal, Gjertrud; Follo, Gro Irene; Pareliussen, Ingar (Peer reviewed; Journal article, 2015)
      This article deals with the opportunities for children to experience nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway, drawing on a case study of a day care institution that, among other things, ...
    • Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder 

      Reinertsen, Anne Beate; Rossholt, Nina (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Artikkelen handler om po/etisk pedagogisk ledelse og kvalitet i et posthumant perspektiv. Den handler om kroppslig kunnskap og viten. Ledelse mellom og omvendt. Sentralt står et ønske om å utvide vår forståelse av kritikk, ...
    • Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll 

      Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2016)
      I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ...
    • Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen 

      Semundseth, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av ...
    • Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna 

      Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Det norske bildeboklandskapet har overveiende hatt karakterer med vestlig utseende, men det siste tiåret ser vi en tendens til at det er noen eksperimentelle bildebokskapere som utforsker spørsmål om migrasjon, identitet ...
    • Childhood and Children's Retrospective Media Consumption Experiences. The case of Norway 

      Korsvold, Tora (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      The focus in this article is on childhood and consumer culture with a special view on children’s media experiences retrospective. A historical perspective is applied as history provides an opportunity to reflect on changing ...
    • Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing 

      Fitzgerald, Lene Solli; Berg, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Lesing er en komplisert prosess med mange ulike komponenter. Barn er av-hengige av å kunne lese for å fungere godt i hverdagen. Denne studien fokuserer på lesehastighet og øyemotoriske bevegelser hos en gruppe skoleelever ...
    • Sociometry in democracy 

      Kristoffersen, Børge (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article has as its starting point on an early sociometric practice which was based on ideas of democracy and a theatrical cultural practice in the United States in the 1930s. By combining a re-reading of the sources ...
    • Ledelse og læring i barnehagen 

      Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ...
    • Brukermedvirkning i avtaleverket for samhandlingsreformen : 

      Solbjør, Marit; Ljunggren, Birgitte; Kleiven, Hanne Hestvik (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen analyserer brukermedvirkning i utformingen av samhandlingsreformens avtaleverk mellom kommuner og helseforetak, i forhandlinger organisert som oppdragsnettverk. Vårt teoretiske perspektiv er Tritters teori om ...
    • Barnehagestyreres opplevelser av forholdet til skolen i spørsmål om barns læring 

      Moen, Kari Hoås (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen retter søkelys på i hvilken grad styrere i kommunale og private barnehager opplever uenighet med skolen i spørsmål om barns læring i barnehagen og eventuelt hva slik uenighet kan handle om. Videre ser den på i ...
    • En musikers møte med de yngste barna i barnehagen. Om ikke å vite på forhånd hvilke ideer som kan komme til å fungere 

      Sæther, Morten (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Hensikten med studien som presenteres i denne artikkelen er å utforske hvordan en musiker, to barnehagelærere og en forsker og kunstpedagogisk veileder forstår en musikers musikalske møter med de yngste barna i barnehagen. ...
    • Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika 

      Alfheim, Ingvild Kristin; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen analyserer Erlend Loe og Alice Bjerknes Lima de Farias bildebok Rumpemelk fra Afrika (2012). Her foretar vi en tematisk analyse av det imaginære Afrika som presenteres gjennom hovedpersonens Afrika-reise. ...
    • Observasjones betydning i den profesjonelle praksis 

      Frønes, Mona (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen presenterer tre barnehagelæreres forståelse rundt observasjon, og hvordan de bruker observasjon i egen profesjonelle praksis. Fremstillingen er i hovedsak basert på ulike teoretiske tanker fra Michel ...
    • The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content 

      Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      When the responsibility for ECEC institutions was placed under Ministry of Education and Research in 2006, the ECEC institution as a learning area was brought in to the foreground in early education and care policy. Norwegian ...
    • Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body 

      Østern, Tone Pernille; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ...
    • Injuries in Norwegian early childhood and care (ECEC) institutions 

      Sando, Ole Johan; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Pareliussen, Ingar; Egset, Camilla Kalvatn (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Children’s play and exploration involves risk and a possibility for being injured. Early childhood and care institutions (ECECs) should provide children with physical challenges in a safe environment. Over the past years, ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit