Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler (Articles) [179]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [145]
Original version
Skår, M., Gundersen, V., Ingebrigtsen, K., Stordal, G., Tordsson, B., Wold, L.C. & Follo, G.(2016).Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll. Barn, 34 (2), 39-56.Abstract
I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek i natur, basert på erfaringer fra ulike delstudier. Delstudiene representerer ulik grad av og innhold i den voksne tilstedeværelsen. Det gjør at vi kan sette fokus både på barns mer frie og egeninitierte lek i natur og aktiviteter som i større grad er planlagt og styrt av voksne. Vi finner at barn gjennom selvstyrt lek stimuleres til en mer sanselig, emosjonell og kroppslig naturkontakt der naturomgivelsene utforskes på lekens premisser, enn når voksne mer aktivt er til stede. A 3-year project funded by The Research Council of Norway, Program Miljø 2015 (project period 2012– 2015) has examined how children experience nature today in different situations. In this paper we call attention to children’s free play in nature, based on various case-studies. They represent situations where adults have varying degrees of presence and also different roles for the children. This allows us to observe both situations where children are in free and self-initiated play and situations where adults guide and tightly look after the children. We find that children in free play are stimulated to a more sensuous, emotional and bodily interaction with nature, than situations when adults have more dominant presence and role.