Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler (Articles) [195]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [164]
Original version
Østern, T. P., Hovik, L. (2017). Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body. Journal for Research in Arts and Sports Education , 1 (5), 43-58. https://doi.org/10.23865/jased.v1.906Abstract
Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape forestillingen; en kreativ leder/koreograf/regissør (forfatter 1, Tone), en danser/koreograf (Live), en musiker/komponist (Luis) og en dramaturg (forfatter 2, Lise). I prosessen jobbet vi aktivt med å la med stå sentralt: å gjøre noe med materialer, å skape med hverandre, å velge virkemidler med de bevegelser som oppstår, å la både mennesker og materialer ha agens i prosessen. Kunnskapsbidraget med artikkelen er å forsøke å forstå med som en metodologisk agent. Både i den kunstneriske forskningsprosessen og i denne artikkelen er følgende forskningsspørsmål veiledende: Hvordan fungerer «med» som metodologisk agent i forskende og skapende prosesser i Baby Body? Nøkkelord: Kunstnerisk forskning; koreografi; dramaturgi; intra-aksjon; diffraktiv analyse