dc.contributor.author | Østern, Tone Pernille | |
dc.contributor.author | Hovik, Lise | |
dc.date.accessioned | 2020-10-09T11:01:33Z | |
dc.date.available | 2020-10-09T11:01:33Z | |
dc.date.created | 2017-11-28T14:01:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Østern, T. P., Hovik, L. (2017). Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body. Journal for Research in Arts and Sports Education , 1 (5), 43-58. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2681987 | |
dc.description.abstract | Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape forestillingen; en kreativ leder/koreograf/regissør (forfatter 1, Tone), en danser/koreograf (Live), en musiker/komponist (Luis) og en dramaturg (forfatter 2, Lise). I prosessen jobbet vi aktivt med å la med stå sentralt: å gjøre noe med materialer, å skape med hverandre, å velge virkemidler med de bevegelser som oppstår, å la både mennesker og materialer ha agens i prosessen. Kunnskapsbidraget med artikkelen er å forsøke å forstå med som en metodologisk agent. Både i den kunstneriske forskningsprosessen og i denne artikkelen er følgende forskningsspørsmål veiledende: Hvordan fungerer «med» som metodologisk agent i forskende og skapende prosesser i Baby Body? Nøkkelord: Kunstnerisk forskning; koreografi; dramaturgi; intra-aksjon; diffraktiv analyse | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.23865/jased.v1.906 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Artistic research | en_US |
dc.subject | choreography | en_US |
dc.subject | dramaturgy | en_US |
dc.subject | intra-action | en_US |
dc.subject | diffractive analysis | en_US |
dc.title | Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Teatervitenskap: 172 | en_US |
dc.source.pagenumber | 43-58. | en_US |
dc.source.volume | 1 | en_US |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.issue | 5 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/jased.v1.906 | |
dc.identifier.cristin | 1519622 | |
cristin.unitcode | 253,0,0,0 | |
cristin.unitname | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |