Ledelse og læring i barnehagen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681249Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [176]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [141]
Originalversjon
Skjæveland, Y., Granrusten, P.T., Moen, K.H. & Lillemyr, O.F. (2017). Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 101 (3), 239-251. 10.18261/issn.1504-2987-2017-03-05Sammendrag
Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer for barnehager i Norge. Prosjektets formål har vært å undersøke hvordan barnehagenes økende ansvar for barns læring blir fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse. På bakgrunn av et translasjonsteoretisk perspektiv viser artikkelen ved empiriske eksempler at styrerens pedagogiske ledelse varierer mellom å være innadrettet mot egen organisasjon og utadrettet mot barnehagens omgivelser for å møte de forventninger som blir stilt til barnehagen som læringsarena.