• Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen 

      Sando, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter ...
    • Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning 

      Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ...
    • «Mamma og pappa bor ikke sammen lengre» 

      Åldstedt-Haga, Maria Bjørnsdatter (Bachelor thesis, 2023)
      I anledning praksis i barnehage, ble jeg oppsøkt av et barn som ønsket å tegne med meg. Gjennom tegneprosessen delte barnet åpenhjertig om sine følelser knyttet til samlivsbrudd og sorg som konsekvens. Dette bidro med ...
    • «Man kan ikke beskytte barn mot all smerte i livet, men hjelpe ved å gi dem verktøy til å takle det..»: Bearbeiding av følelser hos barn med utgangspunkt i billedboken 

      Ingvaldsen, Agneta (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan billedboken brukes som hjelpemiddel til å bearbeide følelser hos barn?
    • "Man må jo tørre å kalle det for mobbing" 

      Raaness, Kristin Ervik (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvilke grenser og tiltak personalet i en barnegruppe gjør når det kommer til mobbing. Gjennom veiledning med mine veiledere og mine tanker om hva jeg ønsket å ha fokus på ...
    • Mange biter-hele barnet. Tilrettelegging for estetisk tilnærming til læring hos skolestartere. 

      Rotli, Ingrid Torgersen (Master thesis, 2020)
      This master's thesis in children's culture and art pedagogy is a qualitative examination of the aesthetic approach to learning in primary and lower secondary schools. In this master's thesis, the aesthetic approach to ...
    • Mange små blir store få 

      Gjøvik, Nina Kaajal Næss (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstilling: - Hvilke erfaringer har de ansatte knyttet til at flere små barnehager har blitt sammenslått til en stor barnehage? - Hvilke faktorer har påvirket utviklingen av den nye organisasjonskulturen? ...
    • Mangfold i årsplaner 

      Andersen, Amalie Norgaard (Bachelor thesis, 2023)
      I denne oppgaven har jeg valgt temaet «mangfold i årsplaner». Jeg ønsker å se på hvordan mangfold blir synliggjort i tre ulike årsplaner. Problemstillingen lyder derfor som følger: «Hvordan synliggjøres mangfold i barnehagers ...
    • Mangfold og språkarbeid 

      Jessen, Joachim John Hansen (Bachelor thesis, 2023)
      Temaet i denne oppgaven blir «Årsplanenes formuleringer om mangfold og språkarbeid», der jeg vil analysere hva barnehagene sir om mangfold og språkarbeid, samt hvordan de arbeider med det. Jeg vil også trekke inn ...
    • Mangfold: et problem eller en ressurs? En kvalitativ studie av to barnehagers arbeid med kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen 

      Roberg, Line (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan legger barnehagens personale til rette for et kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen?
    • Mann og pedagogisk leder i barnehagen 

      Saltrø, Vigdis (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser ...
    • Manualbaserte verktøy i barnehagen 

      Nøst, Malin (Master thesis, 2022)
      Manualbaserte verktøy som kvalitetssikring av det pedagogiske tilbudet har vært en økende trend i sektoren, men ikke uten kritiske innvendinger. I hovedsak rettes kritikken av manualbaserte verktøy mot det synet på barn ...
    • Mapping Spontaneous Cooperation between Children in Automata Construction Workshops 

      Bidarra, Graça; Santos, Anália; Vaz-Rebelo, Piedade; Thiel, Oliver; Barreira, Carlos; Alferes, Valentim; Almeida, Joana; Machado, Ines; Bartoletti, Corinna; Ferrini, Francesca; Hanssen, Signe Marie; Lundheim, Rolv Sigmund; Moe, Jørgen; Josephson, Joel; Velkova, Veneta; Kostova, Nelly (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This work analyzes spontaneous cooperation between children who participated in Automata for STEM, European Union-funded Erasmus+ project workshops. Taking into account the characteristics of automata, that involve a ...
    • Mat og kulturelt mangfold 

      Meisler, Jesper Espnes (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan synliggjøres det kulturelle mangfoldet gjennom maten som serveres i en flerkulturell barnehage?
    • Mat og måltidsaktiviteter 

      Brendhaugen, Sivert Husemoen (Bachelor thesis, 2024)
      Gjennom min bacheloroppgave skal jeg presentere et tema som har gjort meg både nysgjerrig og gitt meg nye tanker, og skapt et mangfold av refleksjoner. Mat og måltidsaktiviteter er et tema jeg anser som viktig i min kommende ...
    • Mat og måltidsituasjonen i barnehagen 

      Aaknes, Una (Bachelor thesis, 2021)
      I min bacheloroppgave ønsker jeg å se på matglede hos barn. Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at «måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner» Videre ...
    • Mat og måltidsituasjoner i barnehagen 

      Saurstrø, Hedda (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har valgt å ha følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: Hvordan kan helse og livsmestring fremmes gjennom mat og måltidsituasjoner? Problemstillingen vil bestå av to deler der jeg vil sette søkelys på ...
    • Matematikk for de yngste barna i barnehagen: en bacheloroppgave som handler om personalets arbeid med utvikling av romforståelse for de yngste barna 

      Åsheim, Vilde Ivana (Bachelor thesis, 2020)
      Romforståelse utvikles allerede fra barnet fødes. Fra å være inne i mors mage til å kunne strekke seg i alle retninger (Nakken, 2017, s. 2). Geometrisk innsikt og romforståelse utvikles når barnet utforsker rommet, kjenner ...
    • Matematikk i barns lek: "Hvordan legger ansatte til rette for å gi de eldste barna i barnehagen matematiske erfaringer gjennom lek, uten å ødelegge den frie leken?" 

      Finserås, Petter Grønning (Bachelor thesis, 2020)
      I henhold til aktualitet i barnehagen finner man matematikk under fagområdet antall, rom og form i rammeplanen, som betyr at det er noe ansatte i barnehagen skal ha fokus på i barnehagen. I denne delen står det tydelig at ...
    • Matematikk i naturen 

      Rokstad, Eldbjørg Sliper (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hva gjør personalet i naturbarnehagen for at 2 og 3åringen skal oppleve undring ved å utforske matematikk i naturen?