Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 687-706 of 1214
-
Ledelsens materialitet i øyeblikkets stillhet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokusert på ledelse. Et forsøk på utvidelse av ledelsesbegrepet og ulike perspektiver på ledelse med utgangspunkt i Bolman og Deal (Bolman og Deal 2014). Oppgaven har en posthuman vitenskapsteoretisk ... -
Ledelsesbegrep i bevegelse. Ledelse for kunnskapsprosesser i overgangen mellom barnehage og skole, sett gjennom Teknoplay workshop
(Master thesis, 2019)Deleuze og Guattari (2016) sin uttalelse ‘All we know are assemblages’ er ofte sitert i posthumanistiske sammenhenger som er aktuelle utgangspunkt i min forskning i denne oppgaven. I samsvar med Deleuze og Guattaris ... -
Leire som levende materiale i barnehagen Hvordan kan embodied art som kunstnerisk metode gi barnehagelæreren kroppsbaserte, estetiske erfaringer som bidrar til å påvirke barns møter med leire?
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan embodied art som kunstnerisk metode gi barnehagelæreren kroppsbaserte, estetiske erfaringer som bidrar til å påvirke barns møter med leire? -
Leire som sansemateriale med de yngste
(Bachelor thesis, 2022)Leire, som plastisk materiale, har uendelig mange muligheter. Når man tenker på temaet “leire i barnehagen”, er det lett å kun tenke på formingsaktiviteter, hvor man ender opp med et fysisk produkt. Selv oppfatter jeg ... -
Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
(Chapter, 2017)Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i ... -
Lek og estetiske virkemidler
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan utvikler barna leken sin ved hjelp av estetiske virkemidler? -
Lek og psykisk helse i barnehagen: lekens ressurs i arbeidet med psykisk helse
(Bachelor thesis, 2020)I min oppgave har jeg valgt å fokusere på temaene lek og psykisk helse. Dette er to viktige tema i barnehagen. Lek er noe som alle har et forhold til, og som har et veldig viktig og stort fokus i barnehagen. Det er veldig ... -
Lek som pusterom
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven har fokus på lek knyttet til barns psykiske helse. Jeg valgte tema på bakgrunn av lekens store verdi og relevans i barnehagen, leken er selve momentet i livet barn lever, og påvirker alle aspekter ... -
Lek som pusterom
(Bachelor thesis, 2023)Under barnehagens verdigrunnlag «livsmestring og helse», står det at barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). I rammeplanen står det også at leken skal ha en sentral ... -
Lek ute om vinteren med ettåringer
(Bachelor thesis, 2023)Rammeplanen for barnehagen presiserer at barnehagen skal inspirere og legge opp til gode vilkår for variert lek både ute og inne, alene og med andre, barnehagen skal også bidra til at barna opplever glede, vennskap og ... -
Lekens betydning for psykisk helse
(Bachelor thesis, 2024)Hvordan var det egentlig før, var leken fri fra voksenstyring og hvilken verdi ble den tildelt? Dette er tematikken denne bacheloroppgaven søker å få innsikt i ved hjelp av følgende problemstilling: Hvordan tildeles ... -
Lekens fortellinger
(Master thesis, 2021)Fortellinger i barnehagen er mye brukt. Med en kunstpedagogisk tilnærming til barnehagefeltet har formålet med denne studien vært å se nærmere på hvordan de yngste barna i barnehagen kan uttrykke fortellinger gjennom ... -
Lekens plass i barnehagens styringsdokumenter: Hvordan vektlegges betydningen av lek for barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehagens styringsdokumenter
(Bachelor thesis, 2020)Uavhengig av språklig bakgrunn har alle barn like stor rett til å få delta i lek. Det er de voksnes ansvar å legge til rette for at leken blir en arena der alle barn får muligheten til å delta i lek og bli inkludert lek, ... -
Likestilling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan arbeider barnehagene med likestilling i av barna? Og hvordan har kompetanseutvikling bidratt til å heve kvaliteten med tanke på likestilling i barnehagen? -
Likestilling mellom kjønn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan jobbes det med likestilling mellom kjønn på småbarnsavdelinger? -
Likeverd for jenter og gutter i barnehagen: hva innebærer det å være gutt og jente, hva er forskjellen og er den viktig?
(Bachelor thesis, 2020)Innledningsvis vil jeg peke på hva denne oppgaven skal ta for seg. Norge er ett land som har kommet langt i likestilling mellom menn og kvinner, men hva innebærer det egentlig å være gutt og jente i barnehagealder, hva er ... -
Liten og ny i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)I 2020 gjekk 84% av barn mellom 1 og 2 år i barnehage (Statistisk sentralbyrå, 2021). Dette er ein stor del av barna på denne alderen. At barna startar i barnehagen i så ung alder er noko som stadig blir diskutert om er ... -
Livsmestring hos de yngste barna: "Hvilken bevissthet har de ansatte i en småbarnsavdeling om begrepet livsmestring og hvordan jobber de med det i praksis?"
(Bachelor thesis, 2020)"Mange elever og barnehagebarn har mistet en trygg arena nå som skoler og barnehager er stengt" (Kunnskapsdepartementet & Barne- og familiedepartementet, 2020). Utsagnet kom som en konsekvens av koronapandemien, og i den ... -
Livsmestring hos de yngste – Tilvenning i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Oppstart i barnehagen er ofte den første store overgangen i barns liv, fra å være hjemme med foresatte til å begynne i barnehagen med ukjente. I rammeplanen står det at «Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet ... -
Livsmestring i barnehagen og skolen
(Bachelor thesis, 2021)Målet med denne oppgaven er å se på innholdet i livsmestring i barnehagen og skolen, og hva media og forskning sier om denne tematikken. Jeg ønsker å benytte meg av media/internett som kilde ettersom det er tilgjengelig ...