Matematikk i barns lek: "Hvordan legger ansatte til rette for å gi de eldste barna i barnehagen matematiske erfaringer gjennom lek, uten å ødelegge den frie leken?"
Abstract
I henhold til aktualitet i barnehagen finner man matematikk under fagområdet antall, rom og form i rammeplanen, som betyr at det er noe ansatte i barnehagen skal ha fokus på i barnehagen. I denne delen står det tydelig at leken skal benyttes for å gi barn matematiske erfaringer, og det gjør at mitt tema og problemstilling i stor grad er aktuell, og bør være noe ansatte i barnehagen har en del kompetanse på (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 54).
«Hvordan legger ansatte til rette for å gi de eldste barna i barnehagen matematiske erfaringer gjennom lek, uten å ødelegge den frie leken?»
Opprinnelig planla jeg å ha fokus på uterommet da jeg skulle se på hvordan ansatte legger til rette for å gi barna i barnehagen matematiske erfaringer gjennom lek. Etter en stund innså jeg at oppgaven måtte snevres inn en del, fordi det ble for stort å ha fokus på både matematikk i lek og uterommet. Jeg ønsket fortsatt å ha fokus på hvordan voksne beriker barnas lek med matematiske erfaringer, men fikk også interesse for å finne ut mer på hvilken måte voksne påvirker leken, slik at også det ble en del av problemstillingen. Jeg mener at det henger tett sammen, og er noe som er viktig å være bevisst på.