• Jeg vil også si noe … bare ikke høyt! 

      Bakken, Hanne Lundemo (Bachelor thesis, 2023)
      Personalet har et ansvar om å gi alle barn mulighet til å medvirke i sin egen hverdag i barnehagen. Inn i en hektisk barnehagehverdag er det mye som skal gjøres, mange som skal prate med hverandre og rutiner som skal følges. ...
    • Jenter med ASF – forsvunnet i mengden 

      Aartun, Ragnhild (Master thesis, 2022)
      Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ...
    • Jon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekst 

      Olaussen, Ingvild Olsen (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Artikkelen løfter frem perspektiv knyttet til uformelle møter i en fortelling. Gjennom å undersøke hvordan slike samspill kan åpne transformative prosesser for både barn og voksen søker artikkelen å bidra med kunnskap om ...
    • Ka tegne du? 

      Lian, Emilie Caroline Seehuus (Bachelor thesis, 2023)
      I Rammeplanens avsnitt om kunst, kultur og kreativitet står det presisert at «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få ...
    • «Kan jeg se på tissen din?»: Barns seksualitet 

      Jørstad, Charlotte (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan uttrykker barn sin seksualitet i barnehagen og hvordan kan personalet forholde seg til dette?
    • Kari Trestakk : en tverrkunstnerisk forestilling med lek og interaksjon 

      Djupvik, Barbro (Chapter, 2017)
      Som en videreføring av et par tidligere samarbeidsprosjekt i Svartlamoen barnehage (2007-2008) begynte Kari Trestakk som et kunstnerisk utviklingsarbeid i 2011 [...] Det kunstneriske utviklingsarbeidet tok utgangspunkt i ...
    • Kartlegging av hendelser og ulykker som medfører skade på barn i barnehage 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Pareliussen, Ingar; Egset, Camilla Kalvath (Research report, 2013-02)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehage-lærerutdanning gjennomført en kartlegging av hendelser og ulykker som medfører skade på barn i barnehage. Prosjektet ble gjennomført fra ...
    • Kartlegging i barnehagen 

      Gjellan, Anne (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom mine praksisperioder har jeg blitt introdusert for kartleggingsverktøy, og jeg har erfart at det er ulikt hvordan de blir tatt i bruk i barnehagen. Derfor ønsker jeg å undersøke hvilken bevissthet barnehagelærerne ...
    • Kartlegging i barnehagen: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med bruk av kartleggingsverktøy i barnehagen? 

      Mongstad, Sigrid (Bachelor thesis, 2020)
      Den norske barnehagemodellen blir beskrevet som barnesentrert og med fokus på en helhetlig tilnærming til læring og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I denne modellen blir barn betraktet som kompetente individer, ...
    • Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet 

      Åmot, Ingvild (Chapter, 2017)
      Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ...
    • Key factors in facilitating collaborative research with children: A self-determination approach 

      Olsen, Rita Karoline; Stenseng, Frode; Kvello, Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      User involvement in research has gained increased attention in recent decades. However, there is a lack of studies involving children as co-researchers, and particularly uncertainty regarding how to facilitate this type ...
    • Kindergarten Children’s Perception about the Ecological Roles of Living Organisms 

      Melis, Claudia; Wold, Per-Arvid; Billing, Anna Maria; Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge (Journal article, 2020)
      Young children will inherit the biosphere; therefore, it is crucial that they recognize the importance of all living organisms based on their intrinsic value and ecosystem function, not only on their “cuteness”. However, ...
    • Kindergarten Student Teachers' Knowledge Regarding Crucial Environmental Challenges 

      Melis, Claudia; Wold, Per-Arvid (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Global warming and a decline in pollinating insects are among the most crucial challenges today and a sufficient degree of scientific literacy is required for citizens in order to understand these issues and take action ...
    • Kindergarten Teacher Students’ Knowledge Regarding Crucial Environmental Challenges 

      MELIS, CLAUDIA; WOLD, PER-ARVID (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Global warming and a decline in pollinating insects are among the most crucial challenges today and a sufficient degree of scientific literacy is required for citizens in order to understand these issues and take action ...
    • Kindergartens: inclusive spaces for all children? 

      Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2021-07-09)
      Norwegian Kindergartens are seen as one of the most important social infrastructures for all children below five years. Kindergarten attendance is a legal right for children from the age of one year in Norway, and consequently ...
    • Kjenn musikken og se rytmen 

      Leirvik, Eirin Josefine (Bachelor thesis, 2023)
      De fleste hørselshemmede barn går nå i vanlig barnehage og det er stor sannsynlighet for at vi som barnehagelærer vil møte på barn med hørselshemming. Det er vanskelig å vite antallet hørselshemmede barnehagebarn i Norge, ...
    • Kjente støtten din fra venstre i dag 

      Forr, Audun (Master thesis, 2018)
      Styrerrollen i et oppvekstsenter – møtet mellom enhetsleder og styrer – et øyeblikks/potensialitets/bilde av en (barnehage)ledelse i bevegelse
    • Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen: hva sier et utvalg barnehagelærere om kjærlighet som profesjonsutøvelse om arbeidet med de yngste barna i barnehagen 

      Halse, Vilde Vartdal (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hva sier et utvalg barnehagelærere om kjærlighet som profesjonsutøvelse i sitt arbeid med de yngste barna i barnehagen
    • Kjønn i barnehagen 

      Husbyaune, Kari (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan blir gutter og jenter møtt av de ansatte i barnehagen?
    • Kjønn og farge 

      Bjørsvik, Sunniva Marie (Bachelor thesis, 2022)
      Min problemstilling er: «Finnes det kjønnsstereotypier knyttet til farger og kjønn i barnehagen i dag, og kan farger påvirke barnets erfaringer og forståelse av seg selv?». Det jeg ønsker å få ut av dette prosjektet ...