• Inkludering av flerspra klige barn i lek 

      Ma, Yajun (Bachelor thesis, 2023)
      For å spisse temaet ‘inkludering av flerspråklige barn’ samt gir instruksjoner i praktisk arbeid, bestemte jeg at problemstillingen ble til: «Hvordan jobber pedagogisk leder for inkludering av flerspråklige barn i lek?»
    • Inkludering av flerspråklig barn i lek 

      Nogva, Sandra (Bachelor thesis, 2021)
      I møte med flerspråklige barn i praksis fikk jeg erfaringer med at det kan være utfordrende å delta i fellesskapet og lek når de ikke snakker fellesspråket. Jeg landet derfor på inkludering av flerspråklig barn i lek som ...
    • Inkludering av flerspråklige barn i barnefellesskapet 

      Tøndel, Louise Lie (Bachelor thesis, 2024)
      Basert på mine erfaringer med utfordringene ved å føle seg ekskludert fra fellesskapet, har jeg utviklet en dypere bevissthet for metoder som fremmer inkludering, til tross for å ikke dele et felles språk. Dette perspektivet ...
    • Inkludering av flerspråklige barn i lek 

      Bagøien, Maria Filippa Strandberg (Bachelor thesis, 2023)
      Vi lever i et mangfoldig samfunn som er preget av ulikheter innen kultur, etnisitet, religion og språk. Mangfoldet kan føre til utfordringer og konflikter i samfunnet, men det kan også være en kilde til utvikling og ...
    • Inkludering av flerspråklige barn i leken: hva gjør pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i leken? 

      Lindman, Patricia (Bachelor thesis, 2020)
      I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at barnehagen skal bruke mangfold som ressurs og inkludere alle barn uansett bakgrunn, språk, etnisitet, kjønn og funksjonsevne. Barn som er flerspråklige ...
    • Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre 

      Wagle, Oda Sophie (Bachelor thesis, 2021)
      Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ...
    • Inkludering for barn med fysiske funksjonsnedsettelser i uteleken 

      Andersen, Oda Esphaug (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder legge til rette for at barn med fysisk funksjonsnedsettelse blir inkludert i uteleken?
    • Inkludering i lek for barn med nedsatt funksjonsevne 

      Gridset, Elfi Catrin Jørgensen (Master thesis, 2021)
      Spesialpedagoger har en viktig rolle i å tilrettelegge for at barna de jobber med opplever inkludering i lek. Tidligere undersøkelser viser at barn med nedsatt funksjonsevne ikke blir inkludert i like stor grad som barn ...
    • Inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen 

      Johannessen, Linnea Hoff (Master thesis, 2021)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke forståelser, erfaringer og holdninger kan gjenfinnes blant barnehagelærere knyttet til arbeidet med inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen? Har jeg forsøkt å få mer innsikt ...
    • Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer 

      Kleppe, Rasmus; Sando, Ole Johan; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ...
    • Innledningsartikkel til spesialnummer om Barn og rom 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
    • Innspilt musikk i barnehagen 

      Ramstad, Henrikke (Bachelor thesis, 2021)
      Det vitenskapelige navnet for innspilt musikk er «fonogrammer». I min bacheloroppgave har jeg imidlertid valgt å anvende det ikke-vitenskapelige begrepet innspilt musikk. Siden begrepet brukes aktivt i problemstillingen ...
    • Interetnisk lek i barnehagen 

      Solberg, Malin (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hva kjennetegner interetnisk lek i barnehagen?
    • Interkulturell kompetanse i flerkulturelle barnehager 

      Følstad, Heidi Elise (Bachelor thesis, 2023)
      Arbeidet med å utforme problemstilling har vært en lengre prosess, blant annet på grunn av kompleksiteten ved interkulturell kompetanse og ledelse. Med bakgrunn i de foregående punktene ønsket jeg å inkludere både ledelse ...
    • Interkulturelle vennskap 

      Kongsvik, Thea Slettemoen (Bachelor thesis, 2024)
      Når man spør foreldre og barn om hva barnet opplever i barnehagen er de mest gjengående svarene at barna leker og er med vennene sine (Østrem et al., 2009, s. 69). Det er også en enighet om at vennskap skaper trygghet og ...
    • Interkulturelt foreldresamarbeid 

      Stenvold, Maren Johnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Jeg har valgt å skrive om pedagogers interkulturelle kompetanse i møte med flerkulturelle foreldre, med særlig søkelys på hva det er som begrenser pedagogenes kompetanse og arbeid, og hvilke strategier som tas i bruk for ...
    • Interprofessional collaborative practices for children with speech, language and communication needs in early childhood education and care: comparing Dutch and Norwegian perspectives 

      Zwart-Langner, Jana van der; Fukkink, Ruben G.; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Interprofessional collaboration and practice (IPCP) is considered the cornerstone for effective service delivery for children with speech language and communication needs (SLCN). Following Stutsky and Spence Laschinger’s ...
    • An Intervention to Increase Outdoor Play in Early Childhood Education Centers (PROmoting Early Childhood Outside): Protocol for a Pilot Wait-list Control Cluster Randomized Trial 

      Ramsden, Rachel; Han, Christina; Mount, Dawn; Loebach, Janet; Cox, Adina; Herrington, Susan; Bundy, Anita; Fyfe-Johnson, Amber; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Stone, Michelle; Tremblay, Mark S.; Brussoni, Mariana (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background: Participation in outdoor play has been extensively documented as beneficial for the health, well-being, and development of children. Canadian early childhood education centers (ECECs) are important settings ...
    • Introduction: Co-creating a catalyst for sustainable development 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Lyngstad, Mette Bøe; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development calls for action by all countries to ensure that no one is left behind. It requires partnerships between governments, the private sector, and civil societies across ...
    • Inviter dem inn : hvordan jobber personalet i en innføringsbarnehage med inkludering av nyankomne flyktningfamilier? 

      Kongsmo, Ida Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan jobber personalet i en innføringsbarnehage med inkludering av nyankomne flyktningfamilier?