Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 590-609 av 1231
-
Inkludering av flerspra klige barn i lek
(Bachelor thesis, 2023)For å spisse temaet ‘inkludering av flerspråklige barn’ samt gir instruksjoner i praktisk arbeid, bestemte jeg at problemstillingen ble til: «Hvordan jobber pedagogisk leder for inkludering av flerspråklige barn i lek?» -
Inkludering av flerspråklig barn i lek
(Bachelor thesis, 2021)I møte med flerspråklige barn i praksis fikk jeg erfaringer med at det kan være utfordrende å delta i fellesskapet og lek når de ikke snakker fellesspråket. Jeg landet derfor på inkludering av flerspråklig barn i lek som ... -
Inkludering av flerspråklige barn i barnefellesskapet
(Bachelor thesis, 2024)Basert på mine erfaringer med utfordringene ved å føle seg ekskludert fra fellesskapet, har jeg utviklet en dypere bevissthet for metoder som fremmer inkludering, til tross for å ikke dele et felles språk. Dette perspektivet ... -
Inkludering av flerspråklige barn i lek
(Bachelor thesis, 2023)Vi lever i et mangfoldig samfunn som er preget av ulikheter innen kultur, etnisitet, religion og språk. Mangfoldet kan føre til utfordringer og konflikter i samfunnet, men det kan også være en kilde til utvikling og ... -
Inkludering av flerspråklige barn i leken: hva gjør pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i leken?
(Bachelor thesis, 2020)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at barnehagen skal bruke mangfold som ressurs og inkludere alle barn uansett bakgrunn, språk, etnisitet, kjønn og funksjonsevne. Barn som er flerspråklige ... -
Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre
(Bachelor thesis, 2021)Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ... -
Inkludering for barn med fysiske funksjonsnedsettelser i uteleken
(Bachelor thesis, 2021)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder legge til rette for at barn med fysisk funksjonsnedsettelse blir inkludert i uteleken? -
Inkludering i lek for barn med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2021)Spesialpedagoger har en viktig rolle i å tilrettelegge for at barna de jobber med opplever inkludering i lek. Tidligere undersøkelser viser at barn med nedsatt funksjonsevne ikke blir inkludert i like stor grad som barn ... -
Inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke forståelser, erfaringer og holdninger kan gjenfinnes blant barnehagelærere knyttet til arbeidet med inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen? Har jeg forsøkt å få mer innsikt ... -
Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ... -
Innledning
(Chapter, 2017)I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ... -
Innledningsartikkel til spesialnummer om Barn og rom
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Innspilt musikk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Det vitenskapelige navnet for innspilt musikk er «fonogrammer». I min bacheloroppgave har jeg imidlertid valgt å anvende det ikke-vitenskapelige begrepet innspilt musikk. Siden begrepet brukes aktivt i problemstillingen ... -
Interetnisk lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hva kjennetegner interetnisk lek i barnehagen? -
Interkulturell kompetanse i flerkulturelle barnehager
(Bachelor thesis, 2023)Arbeidet med å utforme problemstilling har vært en lengre prosess, blant annet på grunn av kompleksiteten ved interkulturell kompetanse og ledelse. Med bakgrunn i de foregående punktene ønsket jeg å inkludere både ledelse ... -
Interkulturelle vennskap
(Bachelor thesis, 2024)Når man spør foreldre og barn om hva barnet opplever i barnehagen er de mest gjengående svarene at barna leker og er med vennene sine (Østrem et al., 2009, s. 69). Det er også en enighet om at vennskap skaper trygghet og ... -
Interkulturelt foreldresamarbeid
(Bachelor thesis, 2024)Jeg har valgt å skrive om pedagogers interkulturelle kompetanse i møte med flerkulturelle foreldre, med særlig søkelys på hva det er som begrenser pedagogenes kompetanse og arbeid, og hvilke strategier som tas i bruk for ... -
Interprofessional collaborative practices for children with speech, language and communication needs in early childhood education and care: comparing Dutch and Norwegian perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Interprofessional collaboration and practice (IPCP) is considered the cornerstone for effective service delivery for children with speech language and communication needs (SLCN). Following Stutsky and Spence Laschinger’s ... -
An Intervention to Increase Outdoor Play in Early Childhood Education Centers (PROmoting Early Childhood Outside): Protocol for a Pilot Wait-list Control Cluster Randomized Trial
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Participation in outdoor play has been extensively documented as beneficial for the health, well-being, and development of children. Canadian early childhood education centers (ECECs) are important settings ... -
Introduction: Co-creating a catalyst for sustainable development
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development calls for action by all countries to ensure that no one is left behind. It requires partnerships between governments, the private sector, and civil societies across ...