Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787503Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. I Norge må alle kommuner være forberedt på å ta imot nyankomne barn og familier. Mange av disse barna vil starte i barnehage, ofte i en innføringsbarnehage (Tveitereid, Vestad, Sævik & Fandrem, 2017, s. 3). Barnehagen må derfor fremstå som flyktningkompetent og gjøre barnehagen tydelig som den viktige samfunnsaktøren den er. Det kreves kunnskap og profesjonalitet i hvordan inkludere nyankomne barn og deres foreldre i en innføringsbarnehage, og denne kunnskapen ønsker jeg å gå dypere inn på. Personlig synes jeg at dette temaet har blitt for lite belyst på barnehagelærerstudiet.
Derfor mener jeg at det er svært aktuelt å ta opp og sette fokus på denne problemstillingen: Hvilke faktorer bidrar til inkludering av nyankomne barn og deres foreldre i innføringsbarnehager?