Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1114-1133 of 1220
-
Tryggleik og relasjoner i barnehagen: "korleis jobbar barnehagelærarar med tryggleik for barna, med fokus på relasjoner"
(Bachelor thesis, 2020)I løpet av åra på Dronning Maud Minne høgskule for barnehagelærar har eg vore i praksis på forskjellige småbarnsavdelingar. Det har lært meg kor viktig det er med trygge relasjonar for dei yngste barna, då mange av barna ... -
Tur i barnehagen: "Hvilke didaktiske valg tar pedagogen i planlegging og gjennomføring av tur i barnehagen, og hva påvirker disse valgene?"
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen tar utgangspunkt i erfaringer som er knyttet til turens innhold og nysgjerrighet rundt pedagogens valg i forbindelse med turen: «Hvilke didaktiske valg tar pedagogen i planlegging og gjennomføring av tur ... -
Tur med de minste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)I min siste praksisperiode var jeg i en barnehage med friluftsprofil på en småbarnsavdeling. Gjennom praksisperioden fikk jeg, på grunn av min studieretning, være med på å styrke denne avdelingens friluftsliv, noe som ... -
Turglede
(Bachelor thesis, 2024)Tur og gleden med tur og natur stod sterkt i min egen barndom og i egen familie, og har derav blitt noe jeg verdsetter høyt i mitt liv. Gjennom jobb og praksis i barnehage har jeg sett gleden og utbyttet barn har av å være ... -
Tverrfaglig samarbeid i ansvarsgrupper, dialog til barnets beste?
(Bachelor thesis, 2014) -
Udefinerbart materiale i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)I løpet av min utdanning hos Dronning Mauds Minne Høgskole har jeg vært i tre ulike praksisbarnehager. Fra disse praksisperiodene har jeg fått ulike erfaringer rundt temaet gjenbruk og bærekraft, og hvor aktivt barnehagene ... -
Uformell tegning og formell tegneundervisning sett i lys av teori om lek. Om professor Liv Merete Nielsens bidrag for å fremme visuell kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen har som mål å belyse tilnærminger til tegning som synliggjør professor Liv Merete Nielsens bidrag til visuell kompetanse i opplæringen ved å belyse barns tegneprosesser ut ifra et sosiokulturelt perspektiv. ... -
Ulike familieformer i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Vi var en gjeng som satt ved bordet og tegnet. Sj5,5 snur seg mot meg og spør: Hva var det du het igjen? Jeg svarer på litt tullete måte: Husker du ikke det? S tenker, så spør hun med et smil: hva het kjæresten din ... -
Ull og toving
(Bachelor thesis, 2023)«Det er fortsatt mange av dem. Men sauen har mista rollen som landebygger, klesleverandør og landskapspleier. Til gjengjeld har den gitt mer kjøtt enn vi trenger» (Blix, 2018, s.8). Sauen har i mange år vært en viktig ... -
Using self-made automata to teach STEM in early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In recent decades, an increasing number of countries have integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) into their curricula for early childhood education and care (ECEC). In contrast to this trend, ... -
Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ... -
Utbredelse av konsepter i norske barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Chapter, 2021)Velkommen til antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker ulike aspekter ved samarbeid i og mellom grunnskole, kulturskole og ulike ... -
Ute hele dagen! Artikkelsamling basert på nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager, Trondheim 21.-22. oktober 2004
(DMMHs publikasjonsserie;1/2005, Conference object, 2005)Konferansen ”UTE HELE DAGEN! –nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager” ble arrangert av senter for FEI ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i Trondheim 21. – 22. oktober ... -
Uterommet si betydning i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Kva slags betyding legg spesialpedagogar i bruk av uterommet i sitt spesialpedagogiske arbeid i barnehagen? -
Utfordringer for førskolelærere fra friluftslinja i ordinære barnehager
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Er det vanskeligere å få utnyttet sin linjekompetanse fra "friluftslinja" i barnehager som ikke kaller seg natur- og friluftsbarnehager – og hva kan være utfordringene? -
Utforskning av ikke-diskriminerende og inkluderende pedagogikk
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom mitt akademiske engasjement i denne bacheloroppgaven ønsker jeg å utforske hvordan pedagogiske ledere kan skape et miljø som verdsetter og inkluderer alle barn, uavhengig av kulturell bakgrunn, språk eller etnisitet. ... -
Utviklingen av undring i barnehagen: Hvordan har synet på undring utviklet seg i løpet av de siste tiårene?
(Bachelor thesis, 2020)I en av mine praksisperioder i løpet av min tid ved DMMH havnet jeg på en småbarnsavdeling hvor mange av barna ikke hadde mye verbalt språk enda. En dag vi gikk på tur i snøen snublet et av barna like ved en bekk, slik at ... -
Utviklingsarbeid
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan organiseres utviklingsarbeid i barnehagen, og hvilken rolle har intern veiledning i dette arbeidet? Styrers perspektiv. -
Vaksne sin kommunikasjon med dei yngste barna
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Korleis kan dei vaksne sin kommunikasjon ha innverknad på måltidssituasjonen?