Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019153Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor å sette søkelyset på barnets stemme i arbeidet med kvalitetsutvikling av barnehagen, og hvordan barnehageledere kan inkludere barnets stemme og perspektiv i arbeidet med kvalitetsutvikling.
Det ble gjennomført tre ulike fokusgruppeintervjuer, med henholdsvis fire barnehageledere og åtte barn fordelt på to grupper. Barnehagelederne ble spurt om deres tanker om kvalitet og kvalitetsutvikling i barnehagen, mens barna ble spurt om hva de syntes var bra og eventuelt kunne bli gjort bedre i barnehagen.
Funnene viste at barn i stor grad trekker fram prosesskvalitet og relasjoner som tegn på god kvalitet i barnehagen, samtidig som at de etterspør større mulighet for medvirkning i egen hverdag. Samtidig viste det seg at å inkludere dette barneperspektivet i kvalitetsutvikling er en kompleks utfordring for barnehageledere. Det kreves blant annet klok og verdibevisst ledelse, kombinert med kunnskap om barn som subjekt og barns medvirkning. I tillegg må ledere ha mot til å gå mot de rådende kvalitetsdiskursene for å kunne fremme barnets perspektiv.