dc.contributor.advisor | Amundsen, Hilde Merete | |
dc.contributor.author | Vollen, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2022-09-20T12:18:03Z | |
dc.date.available | 2022-09-20T12:18:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3019153 | |
dc.description.abstract | Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor å sette søkelyset på barnets stemme i arbeidet med kvalitetsutvikling av barnehagen, og hvordan barnehageledere kan inkludere barnets stemme og perspektiv i arbeidet med kvalitetsutvikling.
Det ble gjennomført tre ulike fokusgruppeintervjuer, med henholdsvis fire barnehageledere og åtte barn fordelt på to grupper. Barnehagelederne ble spurt om deres tanker om kvalitet og kvalitetsutvikling i barnehagen, mens barna ble spurt om hva de syntes var bra og eventuelt kunne bli gjort bedre i barnehagen.
Funnene viste at barn i stor grad trekker fram prosesskvalitet og relasjoner som tegn på god kvalitet i barnehagen, samtidig som at de etterspør større mulighet for medvirkning i egen hverdag. Samtidig viste det seg at å inkludere dette barneperspektivet i kvalitetsutvikling er en kompleks utfordring for barnehageledere. Det kreves blant annet klok og verdibevisst ledelse, kombinert med kunnskap om barn som subjekt og barns medvirkning. I tillegg må ledere ha mot til å gå mot de rådende kvalitetsdiskursene for å kunne fremme barnets perspektiv. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra | en_US |
dc.title.alternative | Hvordan kan ledere i barnehagen arbeide med kvalitetsutvikling med utgangspunkt i barns perspektiv? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Lasse Nervik Vollen | en_US |